Informatie over elektrisch rijden met bestelbussen

Vanaf 1 januari 2025 komt er in Gouda een zero-emissiezone (ZE-zone). Dat betekent dat dan in deze zone alleen uitstootvrije bestelbussen en vrachtwagens nog zijn toegestaan. Heeft u als ondernemer een brandstof aangedreven voertuig, dan mag u de ZE-zone niet in. Daarom is het belangrijk dat u overstapt op elektrisch rijden of andere vormen van emissievrij vervoer. Op deze pagina vindt u informatie over de overstap naar elektrisch rijden met bestelbussen.

De gemeente Gouda biedt gratis persoonlijke adviesgesprekken over elektrisch rijden met bestelbussen aan. Kijk op de pagina Gratis advies zero-emissiezone voor meer informatie of om een gratis adviesgesprek aan te vragen.

Bestelauto

Bestelauto’s zijn er in verschillende uitvoeringen en (nog) niet allemaal beschikbaar in een elektrische variant. Daar komt wel verandering in. Bekijk welke elektrische bestelauto’s nu al verkrijgbaar zijn.

Passend inzetprofiel

U kunt een dieselauto alleen 1-op-1 vervangen door een vergelijkbare elektrische bestelauto bij een passend inzetprofiel. Zo’n inzetprofiel bestaat uit:

  • het maximaal dagkilometrage: een inzet waarbij het aantal dagelijks te rijden kilometers binnen de actieradius valt zodat u niet tussendoor hoeft op te laden. Er zijn al meerdere modellen op de markt die 300 kilometer of meer rijden op 1 lading.
  • gemiddeld laadvermogen (kg): het accupakket weegt relatief veel, waardoor het maximaal laadvermogen afneemt. Een gewone VW Crafter (met 3,5 ton GVW) heeft bijvoorbeeld een laadvermogen van 1,4 ton, de VW e-Crafter heeft een laadvermogen van 1 ton. Als u gemiddeld niet meer dan zo’n 70% van het laadvermogen gebruikt, is elektrisch rijden een optie.
  • veel stadsgebruik: een elektrische aandrijving is bijzonder geschikt voor stadsgebruik als je veel moet optrekken en afremmen. Een dieselvoertuig verbruikt in de stad ook relatief veel brandstof.

Kosten

Het is op dit moment duurder om een elektrische bestelauto te kopen dan een vergelijkbare dieselauto. Toch kan de total cost of ownership (TCO: de kosten over de looptijd dat de auto in gebruik is) voor een elektrisch voertuig goedkoper zijn, vooral vanwege de lagere ‘brandstof’- en onderhoudskosten. Daarbij zijn voor elektrische voertuigen fiscale en financiële stimuleringsmaatregelen zoals de aanschafsubsidie en MIA. Deze helpen om een lagere TCO te bereiken.

De brandstofkosten/energiekosten

De brandstofkosten, of beter gezegd de energiekosten, per kilometer liggen bij elektrisch rijden lager dan bij een dieselauto. Wel is dat afhankelijk van waar u uw auto oplaadt: thuis opladen is het voordeligst, snelladen is het duurst. Hieronder kunt u zien wat de kosten voor opladen (per kWh) ongeveer zijn:

  • laden bij het bedrijf: € 0,40 per kWh
  • thuis: € 0,40 per kWh
  • openbaar laadpunt: € 0,50 per kWh
  • snellaadstation: € 0,75 per kWh (zonder abonnement)

Bovenstaande kosten zijn een gemiddelde (peildatum april 2023). Bekijk bij uw energieleverancier of de laadpaalaanbieder wat de prijzen op dit moment zijn.

Onderhoudskosten

Elektrische voertuigen hebben veel minder onderdelen die kunnen slijten (zoals filters, pakkingen, draaiende delen, uitlaatsysteem). Daarom is de kans dat een elektrisch voertuig kapot gaat, een stuk kleiner. Hierdoor is minder onderhoud nodig en staat de elektrische bestelauto minder vaak bij de garage. Daarmee bespaart u werktijd en geld.

Subsidies en andere financiële voordelen

De Rijksoverheid moedigt elektrisch rijden aan met een milieu-investeringsaftrek (MIA) op een elektrische bestelauto en op de aanschaf van laadpalen. Ook hoeft u voor een elektrische bestelauto geen motorrijbelasting te betalen en geldt er een lagere bijtelling.

Subsidieregeling elektrische bestelauto’s (SEBA)

Elektrische bestelauto’s zijn goedkoper in onderhoud en gebruik, maar duurder om te kopen. Daarom heeft de Rijksoverheid een subsidie voor ondernemers voor de aankoop of lease van een nieuwe elektrische bestelauto. Het subsidiebedrag is 10% van de nieuwprijs, met een maximum van € 5.000,-. Voor een kleine onderneming of non-profitorganisatie is het subsidiebedrag 12% van de nieuwprijs, met een maximum van € 5.000,-. Deze subsidie kunt u in combinatie met andere fiscale voordelen, zoals de milieu-investeringsaftrek, inzetten Zo wordt het aantrekkelijk om een schone bestelauto te kopen.

MIA (Milieu-investeringsaftrek)

Heeft u een elektrische bus, dan kunt u een milieu-investeringsaftrek van 45% van het investeringsbedrag krijgen. Over de 1e € 11.000 ontvangt u geen milieu-investeringsaftrek. U kunt de MIA aanvragen naast de subsidie (SEBA) om een elektrische bestelbus te kopen.

Als u op uw eigen parkeerplek op uw bedrijfsterrein een laadpaal plaatst, kunt u ook gebruik maken van de MIA-regeling. Hierbij geldt dat investeringen voor maximaal €2.500,- in aanmerking komen voor milieu-investeringsaftrek.

Wilt u meer weten? Bekijk dan informatie over de SEBA/MIA– en de MIA -regeling.

Motorrijtuigenbelasting

Voor elektrische bestelauto’s hoeft u tot 2024 geen motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen terwijl deze voor dieselvoertuigen de komende jaren stijgt. In 2025 betaalt u voor een elektrische bestelauto nog 25% van de MRB. Vanaf 2026 betaalt u de volledige MRB als u een elektrische bestelauto heeft.

Bijtelling

Naast de verschillende aftrekposten en subsidies geldt vanaf 2022 ook een verlaagde bijtelling van 16% tot €30.000,- van de fiscale waarde van een elektrische bestelauto als u er ook privé mee rijdt. Als de fiscale waarde hoger is dan € 30.000,- is, is de bijtelling voor alles boven dat bedrag 22%.

Vrijstelling C-rijbewijs

Elektrische bestelauto’s zijn door het gewicht van de accu’s zwaarder dan vergelijkbare dieselvoertuigen. Om het elektrisch rijden met bestelauto’s aan te moedigen, is er een vrijstellingsregeling. Vanaf 1 januari 2023 mogen bestuurders met een B-rijbewijs in een zero-emissiebestelvoertuig tot maximaal 4.250 kg rijden. Hiermee krijgen zij een vrijstelling voor het C-rijbewijs dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. Voor deze vrijstelling gelden de volgende voorwaarden:

  • De bestuurder moet minstens 2 jaar in het bezit zijn van het B-rijbewijs
  • U moet kunnen aantonen dat het extra gewicht inclusief belading boven de 3.500 kg door het batterijpakket komt.

Meer informatie over de vrijstellingsregeling is te vinden op de website van Op weg naar ZES.

Opladen

Elektrische bestelauto’s hebben meestal dezelfde oplaadmogelijkheden als elektrische personenauto’s. Er zijn 2 verschillende vormen van opladen: regulier (normaal) laden en snelladen. Alle elektrische bestelauto’s die nu op de markt verschijnen kunnen zowel regulier laden als snelladen. Sommige oudere modellen kunnen alleen regulier laden.

Er zijn drie mogelijkheden hoe u uw bestelauto kunt opladen , die u uiteraard kunt combineren.

  • bij een openbaar laadpunt;
    • Regulier laden
    • Snelladen
  • op de zaak/bij uw kantoor;
  • thuis (bij de chauffeur/medewerker).

Openbaar laden

Een openbaar laadpunt is een oplossing wanneer u geen parkeerplek heeft op eigen terrein. Inmiddels zijn er bijna 100.00 openbare oplaadpunten in Nederland beschikbaar en wekelijks komen daar nieuwe oplaadpunten bij. Bij meer dan 3000 van deze oplaadpunten is het mogelijk om te snelladen.

U kunt via de pagina Laadpaal elektrische auto een openbare laadpaal in Gouda aanvragen.

Als u onderweg bent met een elektrische bestelauto en de batterij is bijna leeg, dan kunt u ook onderweg snelladen. Dit kan in Nederland onder andere bij Fastned. Dit zijn elektrische snellaadpunten, vaak bij tankstations langs de snelweg, waar u in korte tijd kunt laden. Tussen de 10 minuten en 3 kwartier, afhankelijk van hoeveel u wilt laden.

Om bij een laadpaal te kunnen laden, heeft u een laadpas nodig. Er zijn verschillende aanbieders van laadpassen in Nederland. Deze verschillen in prijs en soms ook in de laadpunten waarbij u kunt laden. Als u veel in het buitenland moet laden, is het goed om uit te zoeken welke pas voor u het beste is om in het buitenland te laden. Dit kan namelijk erg verschillen. Er zijn verschillende apps over laadpunten door heel Europa zoals Newmotion.nl, Oplaadpalen.nl of Google maps. Vaak kunt u ook zien of een laadpunt beschikbaar of bezet is.

Meer informatie over laadpassen is te vinden op de website van Laadpas top 10.

Laden op de zaak

Het kan erg handig zijn om laadpunten te hebben bij uw bedrijf. Als u een laadpunt koopt, houd minimaal rekening met:

  • de aansluitwaarde: dit is het wattage dat u maximaal kunt gebruiken voor het laadpunt. U kunt de aansluitwaarde opvragen bij de netbeheerder, soms staat het op de jaarafrekening.
  • de beschikbare ruimte/parkeerplekken op uw eigen terrein;
  • de hoeveelheid elektrische (bestel)auto’s;
  • de snelheid waarmee auto’s geladen moeten worden.

Laden thuis

Het is ook mogelijk om thuis een laadpunt te installeren. Dit kan handig zijn, omdat de auto meestal de hele nacht de tijd krijgt om te laden. Het is belangrijk op een aantal zaken te letten:

  • de aansluitwaarde;
  • de hoeveelheid ruimte/parkeerplekken;
  • het aantal dagelijkse kilometers (dus hoe vol moet de batterij elke dag zijn).

Als u geen parkeerplekken op eigen terrein hebt en/of thuis laden niet mogelijk is, kunt u bij de gemeente openbare laadpunten aanvragen via de pagina Laadpaal elektrische auto. Advies en begeleiding kunt u onder andere krijgen via:

Eneco E-Mobility
Telefoonnummer 088 – 170 77 00
www.eneco-emobility.com

Shell Recharge
Telefoonnummer 088 – 010 9500
www.shellrecharge.com

Engie
Telefoonnummer 088 – 444 66 22
www.engie.nl

Chauffeur

De chauffeur is een belangrijke factor in het elektrisch rijden, vooral omdat het rijgedrag mede de actieradius bepaalt en daarmee een (bedrijfseconomisch) goede inzet van een elektrische bestelauto. Elektrisch rijden is ‘nieuw’, en anders dan rijden met een dieselvoertuig. We raden daarom aan om de overgang naar elektrisch rijden zoveel mogelijk samen met de (toekomstige) chauffeur te doen:

  • Leg goed uit aan de chauffeurs waarom u als bedrijf elektrisch wilt gaan rijden.
  • Elektrisch rijden is een verandering maar veel chauffeurs willen daarna nooit meer anders.
  • Maak samen een keuze voor het voertuig en laat de chauffeurs een testrit maken als dat mogelijk is.
  • Laat ze de elektrische bestelauto goed leren kennen, eventueel met een (online) rijtraining.

Rijgedrag

Elektrisch rijden vraagt om een nieuwe manier van denken over en omgaan met rijden. De tank van een benzine- of dieselauto kunt u bijvullen wanner u wilt. Bij een elektrische bestelauto moet u dat meer plannen. ‘Parkeren is laden’ is de regel bij elektrisch rijden. Als u bijvoorbeeld met de bestelauto naar een klant rijdt, is het goed om van tevoren te bekijken waar in de buurt de laadpunten aanwezig zijn. Daar kunt u dan uw bestelauto parkeren. Daarnaast is het bij een elektrische bestelauto vaak niet nodig de accu 100% op te laden. Als u bijvoorbeeld maar 35 kilometer heen en weer hoeft te rijden, kunt u de auto opladen tot 100 kilometer. Dan weet u zeker dat u de rit kunt uitvoeren. Dit scheelt laadtijd.

Andere rijtips voor de elektrische rijder:

  • Gebruik regeneratief remmen (remmen door het gaspedaal los te laten) op de juiste manier. De batterij laadt op als u uw voet van het gaspedaal haalt of als u op het rempedaal drukt.
  • Versnel met mate en rij vloeiend.
  • Verwarm of koel de bestelauto voordat u gaat rijden als de auto aan een laadpaal laadt. Dit vergroot de actieradius, omdat de auto al op de juiste temperatuur is voordat u gaat rijden.
  • Let op de bandenspanning: door de juiste bandenspanning kan de auto 5% minder verbruiken en daarmee wordt de actieradius dus groter.

Logistiek

Het is niet altijd (financieel) mogelijk om een dieselbestelauto zoals u die nu gebruikt helemaal 1-op-1 te vervangen door een elektrische bestelauto. Met de volgende logistieke aanpassingen is het wel mogelijk om elektrisch te gaan rijden:

  • Inzet van een kleinere bestelauto: modellen als de Kangoo z.e en Nissan Townstar zijn goedkoper dan de elektrische varianten van de ‘standaard bestelauto’ (zoals de Renault Master) maar bieden misschien voldoende mogelijkheden voor wat uw bedrijf nodig heeft.
  • Andere planning: hier zijn veel opties mogelijk, afhankelijk van het soort werkzaamheden van uw bedrijf. Voor een installatiebedrijf kan het bijvoorbeeld gaan om onderdelen ‘s nachts in-car te laten leveren in plaats van dat installateur met zijn bestelbus via het centrale magazijn rijdt en daarmee (te) veel dagkilometers maakt.

Voor de logistieke aanpassingen voor uw bedrijf, kunt u zich laten begeleiden door een mobiliteitsadviseur of wagenparkadviseur.

Alternatieven voor de (eigen) bestelauto

Is het praktisch of financieel niet haalbaar om uw bestelauto’s te vervangen door elektrische bestelauto’s? Misschien past het dan bij uw bedrijfsvoering om lichte elektrische vrachtvoertuigen in te zetten of het vervoer uit te besteden.

Lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV)

Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving. Een LEVV is vooral bedoeld voor distributie van goederen in een binnensteden met een beperkte snelheid en actieradius. Een van de voordelen van zulke voertuigen is dat deze kleiner zijn dan bestelauto’s en daarmee in de drukke stad vaak sneller op hun plek zijn. Uit onderzoek blijkt dat LEVV’s 10 tot 15% van de bestelautoritten in grote steden zouden kunnen vervangen. LEVV’s zijn vooral geschikt voor tijdkritische leveringen, pakket en post en kleinere zendingen in food-, bouw- en servicelogistiek. Grote bedrijven als Coolblue, Wehkamp en Picnic voeren nu al (een deel van) hun leveringen uit met een LEVV. Ook post- en pakketbedrijven als PostNL, UPS, DPD en DHL zetten deze voertuigen in. Maar ook in service- en bouwlogistiek zetten bijvoorbeeld BAM, Ziggo, Feenstra en Coca-Cola de LEVV in.

Compact elektrisch voertuig

Naast de elektrische bestelauto van de ’grote’ merken zijn er ook kleinere compacte elektrische voertuigen. Deze kunnen een goed alternatief zijn voor elektrische bussen, vooral voor bezorging in steden. Addax, Alke, Levacrgo, SevicEasy Go Electric, Dockrmobility, Electrocar en Goupil bieden zulke voertuigen aan.

  • Een compact (niet gekentekend) elektrisch voertuig komt in aanmerking voor MIA, maar niet voor subsidie.
  • Een compact elektrisch voertuig op kenteken wordt beschouwd als elektrische bestelauto (voertuigcategorie N1) en komt in aanmerking voor MIA en de SEBA subsidie.

Elektrische bakfiets/Cargobikes

Een ander voorbeeld van een LEVV is een elektrische bakfiets, ook wel cargobike genoemd. Het voordeel van de cargobike is dat deze in de stad niet alleen vaak sneller en een stuk beter voor het milieu is, maar dat de cargobike ook helpt files en geluidsoverlast te verminderen. Verschillende bedrijven gebruiken de bakfiets alom pakketten en goederen in de stad te vervoeren. Bedrijven zoals DHL en UPS gebruiken cargobikes al. Cargo Cycling, Triobike, CycleSpark, Urban Arrow en Velove bieden cargobikes aan.

  • Een elektrische bakfiets komt in aanmerking voor MIA en VAMIL

Elektrische bakbrommer/Cargoscooter

Een cargoscooter is een volledig elektrisch aangedreven scooter om goederen in de stad te vervoeren. U kunt uw pakketten of goederen meteen op de bestemming afleveren, zonder files en parkeerkosten. Voorbeelden van zulke voertuigen zijn Cargobee en Triple.

Deelvoertuigen voor goederenvervoer

Naast het zelf aanschaffen van elektrische voertuigen kunt u ook gebruik maken van aanbieders van verschillende deelvoertuigen. U kunt kiezen uit diverse LEVV’s (scooter, bakfietsen een Compact elektrisch voertuig) zo bent u flexibel en kunt u per rit/opdracht een geschikt voertuig kiezen. Voorbeelden van aanbieders zijn Dockr en Mego Mobility.

Vervoer uitbesteden

Naast zelf elektrische voertuigen kopen kunt ook uw vervoer (voor een deel) uitbesteden. Een gespecialiseerd bedrijf bezorgt uw goederen met elektrische voertuigen bij de klant en u hoeft geen elektrisch voertuig te kopen of personeel in te zetten. Zo ontstaat een nieuwe generatie stadsdistributeurs die het laatst stukje emissievrij kan uitvoeren, zoals City Hub, Hubbel, Breytner, Fietskoeriers.nl en Bezorging zonder Zorgen.

Elektrische vrachtwagen

De grote merken van vrachtwagens zijn bezig om elektrische vrachtwagens te ontwikkelen. Welke elektrische vrachtwagens nu al verkrijgbaar zijn, leest u op de website van Op weg naar ZES.

Er zijn ook enkele ombouwbedrijven, zoals Ginaf en Emoss. De meeste elektrische vrachtwagens die nu in Nederland rondrijden, komen daar vandaan. Het is duur om een elektrische vrachtwagen te kopen of om te bouwen, denk aan 3 of 4 keer duurder dan een dieselvrachtwagen. Daarnaast zijn de onderhoudskosten in verhouding hoog door de nieuwe techniek en de beperkte aftersales-organisatie.

Door de grote batterijpakketten is het (snel)laden van elektrische vrachtwagens een uitdaging. Thuisladen of ‘op straat’ zoals met een elektrische bestelauto is niet mogelijk dus moet de vrachtwagen bij het bedrijf laden. Daar moet dan wel netcapaciteit aanwezig zijn.

Om een elektrische vrachtauto rendabel te laten zijn, moet deze zo veel mogelijk in gebruik zijn. Maar door de beperkte actieradius moet de e-truck veel stilstaan om op te laden. Puzzelen dus, om de best passende logistieke stromen te vinden en daar de ritplanning (en chauffeur) op af te stemmen.

Elektrisch rijden met een vrachtwagen is voorlopig alleen voor de echte pioniers. 1 daarvan is Breytner, een Rotterdams transportbedrijf dat een volledig elektrisch wagenpark heeft met 4 bakwagens met wisselbaksysteem.