Mijn Gouda

Mijn Gouda is een beveiligde, persoonlijke online omgeving waar u uw lopende of afgehandelde zaken met de gemeente kunt zien. Het gaat alleen om zaken waarvoor u inlogt met DigiD of waarvoor u een ondertekend document verstuurt. Dit werkt net zoals uw MijnOverheid -omgeving, maar dan voor zaken (bijvoorbeeld aanvragen) die u bij gemeente Gouda doet. U kunt alleen inloggen op MijnGouda als u lopende of afgehandelde zaken hebt bij de gemeente Gouda.

Inloggen met DigiD of eHerkenning

Als u met uw DigiD inlogt op Mijn Gouda ziet u uw zaken (bijvoorbeeld aanvragen of meldingen) die u met uw DigiD hebt gedaan. Via deze omgeving kunt u berichten naar de gemeente sturen over openstaande zaken en de afhandeling volgen. Ook bedrijven kunnen inloggen op Mijn Gouda. Dit kan met een eHerkenning-account.

U hoeft natuurlijk niet voor alle zaken of aanvragen bij de gemeente in te loggen met DigiD. Op elke productpagina staat aangegeven op welke manier u de melding of aanvraag doet. Daarbij staat ook aangegeven of u daarbij wel of geen DigiD of eHerkenning nodig hebt.

Veilig kanaal

We gebruiken Mijn Gouda om veilig digitaal berichten over uw aanvragen en meldingen naar u te sturen. Vertrouwelijke informatie of documenten met uw gegevens sturen wij niet per e-mail, maar via Mijn Gouda. U krijgt dan wel een e-mail om u te laten weten dat er een nieuw bericht op uw Mijn Gouda-pagina staat. Na het inloggen met uw DigiD kunt u dit bericht lezen en wanneer nodig beantwoorden of downloaden. De zaken binnen Mijn Gouda worden door de gemeente voor een bepaalde tijd bewaard. De bewaartermijn is vastgelegd in de wet.

Zolang uw aanvraag of melding (wij noemen dit een zaak) loopt, kunt u via Mijn Gouda nieuwe informatie over de zaak toevoegen. Dit kan door een nieuw document erin te zetten of door een bericht naar de behandelend ambtenaar te sturen. Het bericht of document komt daardoor automatisch terecht bij de behandelend ambtenaar. De behandelaar van uw zaak kan er dan direct mee aan de slag.

Uitleg mogelijkheden ‘Mijn Gouda’

Eenmaal op de website van Mijn Gouda zijn er bovenaan 3 knoppen waar u op kunt klikken. Hieronder de uitleg voor deze knoppen:

Zaken

Hier ziet u een overzicht van uw aanvragen en meldingen (zaken) die u (digitaal) heeft aangevraagd bij de gemeente Gouda. U kunt de behandelstatus van uw lopende zaken volgen. Daarnaast kunt u een specifieke zaak openen om de registratiegegevens weer te bekijken en, als het nodig is, extra bijlagen toe te voegen. Onderaan in het overzicht vindt u ook afgehandelde zaken, deze blijven zichtbaar tot de archieftermijn afgelopen is. U kunt ook zoeken naar uw zaak.

Als u een product aanvraagt via de website, heeft u de mogelijkheid in het webformulier de aanvraag op te slaan en later af te maken. Als u hiervoor heeft gekozen, dan vindt u het opgeslagen concept ook terug onder de knop ‘Zaken’. U heeft 30 dagen de tijd om een aanvraag verder in te vullen en naar ons op te sturen. Daarna wordt het concept verwijderd en moet u uw aanvraag opnieuw doen. Deze concepten zijn nog geen zaken en dus nog niet zichtbaar voor ons als gemeente. Uw aanvraag wordt pas een zaak wanneer u het formulier helemaal invult en verzend.

Berichten

Hier kunt u vragen stellen over een specifieke lopende zaak aan de medewerker die uw zaak in behandeling heeft. Dit is een soort chatfunctie. Let wel op, u krijgt geen e-mail als er een reactie is van de behandelaar. De reactie van de behandelaar ziet u alleen onder ‘Berichten’.

Persoonsgegevens

Hier vindt u een overzicht van uw persoonsgegevens, zoals die bij ons bekend zijn vanuit de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt ook uw contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) bijwerken, als dat nodig is.

Een screenshot van de Mijn Gouda omgeving, waarin wordt uitgelegd wat de knoppen 'Zaken', 'Berichten' en 'Persoonsgegevens' doen, en waar 'Concepten' en 'Lopende zaken' te vinden zijn.