Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

Het is vervelend als uw paspoort of identiteitskaart gestolen of kwijtgeraakt is. Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Wij maken uw document dan meteen ongeldig. Ook geven wij het internationaal door. Dit is nodig om misbruik van uw document te voorkomen.

Als u uw document weer vindt, kunnen wij uw ongeldige document niet meer geldig maken. Zoek daarom eerst goed.

Zijn er meerdere documenten kwijt of gestolen? Geef het dan voor elk document apart aan ons door. Geef het ook aan ons door als een verlopen document kwijt of gestolen is.

Als u het document nog in bezit hebt maar toch een vermoeden hebt van fraude kijk dan op de pagina Paspoort of de pagina Identiteitskaart bij fraude wat u moet doen.

DigiD Logo
Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.
Doorgeven

Geef met de knop hierboven online door dat uw document kwijt of gestolen is. We registeren het document dan meteen als vermist en maken het ongeldig. Het maakt niet uit of uw document is gestolen of kwijtgeraakt. Als u uw document weer vindt, kunnen we uw ongeldige document niet meer geldig maken. Zoek daarom eerst goed.

Houd de volgende documenten bij de hand als u inlogt met DigiD:

  • Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft;
  • een proces-verbaal als uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland is gestolen of kwijtgeraakt.

Als u wilt, kunt u daarna een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aanvragen. 

Let op:
Is uw identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021? Dan kunt u met uw identiteitskaart inloggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.

  • Personen vanaf 18 jaar.
  • 1 van de ouders van kinderen tot en met 17 jaar.
  • Kinderen van 12 tot en met 17 jaar mogen het ook zelf.

Als het u online niet lukt om door te geven dat uw document kwijt of gestolen is, kunt u dat ook in het Huis van de Stad doen. Maak hiervoor een afspraak.  Als u wilt, kunt u dan ook meteen een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Vergeet dan niet om hiervoor een extra activiteit aan de afspraak toe te voegen zodat wij voldoende tijd voor u hebben. U leest dan meteen wat u nog extra mee moet nemen naar de afspraak.

Wat neemt u mee naar de afspraak?

  • Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft (ook buitenlandse reisdocumenten, als u die heeft);
  • Een rijbewijs als u dat heeft en als u geen geldig paspoort of geldige identiteitskaart meer heeft;
  • Een proces-verbaal als uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland is gestolen of kwijtgeraakt.

Als uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland is kwijt geraakt of gestolen, doe dan aangifte bij de lokale politie. U heeft dit aangiftebewijs nodig om in het land waar u bent een nieuw (nood)document aan te vragen. Dit doet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. U kunt het bewijs van aangifte ook nodig hebben voor uw verzekering.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u een lijst van de instanties per land waar u een nooddocument kunt aanvragen. Voor meer informatie over noodpaspoorten kunt u ook bellen met de Koninklijke Marechaussee via telefoonnummer 0800-1814.

U hoeft in Nederland geen aangifte bij de politie te doen, als u uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent of als deze is gestolen. Bent u verzekerd tegen diefstal en weet u zeker dat uw identiteitsbewijs of paspoort is gestolen? Dan raden wij u wel aan om aangifte bij de politie te doen, zodat u dit bij uw verzekeraar kunt laten zien.

Het doorgeven dat uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is, is gratis.

Vraagt u daarna een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aan? U betaalt dan hetzelfde bedrag als bij een normale aanvraag of verlenging. Een nieuw paspoort kost € 83,85 voor personen ouder dan 18 en € 63,40 voor personen onder de 18. Voor een nieuwe identiteitskaart betaalt u € 75,80 voor personen ouder dan 18 en € 40,90 voor personen onder de 18.

De levertijd van een paspoort of identiteitskaart is 6 werkdagen na de aanvraag. Heeft u uw vorige paspoort of identiteitskaart niet in Gouda aangevraagd? Dan kan het mogelijk wat langer duren.

Het kan zijn dat wij onderzoek moeten doen om uw identiteit vast te stellen. Ook dan kan het langer duren voordat u uw nieuwe paspoort of identiteitskaart krijgt.

Als u aan ons heeft doorgeven dat uw document kwijt of gestolen is, maken wij uw document meteen ongeldig. Dit is nodig om misbruik van uw document te voorkomen. Als u uw document weer vindt, kunnen we uw ongeldige document niet meer geldig maken.

Als u uw oude paspoort of identiteitskaart terugvindt moet u deze bij de gemeente inleveren. Bel 14 0182 om hiervoor een afspraak te maken. Wij vernietigen het document daarna. Dit gebeurt ook als iemand anders uw oude document heeft gevonden en bij de gemeente inlevert.

Het gebruik van een document dat ongeldig is gemaakt omdat het kwijt of gestolen is, is strafbaar.

Ja, dat kan gevolgen hebben. Als u binnen 5 jaar 3 keer of vaker uw paspoort bent kwijtgeraakt, kunnen wij een aanvraag voor een nieuw paspoort voor minimaal 2 jaar weigeren.

Burgemeester Jamesplein 1, Gouda
Nu gesloten. Maandag open van 08:30 tot 17:00 uur.

Zie ook