Paspoort

Een paspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt een paspoort aanvragen en ophalen in het Huis van de Stad. Het paspoort ligt na 6 werkdagen voor u klaar.

Door grote drukte kan het langer duren voor u een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunt aanvragen. Heeft u dit jaar een nieuw document nodig? Maak dan op tijd een afspraak.

  • Alle geldige en verlopen reisdocumenten en/of reisdocumenten waarin u bijgeschreven staat. Het gaat hier ook om buitenlandse reisdocumenten, als u die heeft.
  • Heeft u nooit eerder een reisdocument gehad? Neem dan een ander geldig legitimatiebewijs mee. Hier moeten uw foto en handtekening op staan.
  • Een kleurenpasfoto die niet langer dan 6 maanden geleden is gemaakt. Deze foto moet aan een aantal eisen voldoen. Een fotograaf weet welke eisen dit zijn.
  • Bij de aanvraag en het afhalen van een reisdocument moet u persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s waar u het document voor aanvraagt.
  • Vraagt u een paspoort aan voor uw kind? Dan heeft u een ingevulde toestemmingsverklaring nodig. Meer informatie en de toestemmingsverklaring vindt u hieronder bij de volgende vraag. 
  • Het reisdocument moet bij aanvraag contant of per pin worden betaald.

U kunt het paspoort op afspraak afhalen. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14 0182.

Uw kind moet bij de aanvraag en het afhalen van het document aanwezig zijn. Bij kinderen tot 18 jaar moeten beide ouders of een voogd toestemming geven voor de aanvraag. Dit kan digitaal via de knop op de pagina Toestemming paspoort of identiteitskaart kind.

Of u kunt het formulier toestemmingsverklaring (pdf) invullen, uitprinten en met pen ondertekenen. Lees goed op het formulier of uw kind nog kopieën van de identiteitsbewijzen moet meenemen. En welke eisen er voor de kopieën zijn.

Door vooraf toestemming te geven duurt de aanvraag aan de balie korter.

Vraagt u voor meerdere kinderen een paspoort aan? Dan moet elke ouder/voogd voor elk kind toestemming geven.

De levertijd van een paspoort is 6 werkdagen. Aanvragen voor een paspoort die na 14.30 uur binnenkomen, pakken we de volgende werkdag op. Daardoor kan het zo zijn dat uw paspoort na 7 werkdagen klaarligt.

Als u het paspoort eerder wilt hebben, kunt u een spoedaanvraag doen. Een spoedaanvraag kost extra geld.

U moet het paspoort binnen 3 maanden ophalen. Na deze tijd sturen wij het document terug naar de leverancier en wordt het ongeldig verklaard.

Het kan langer duren voordat uw paspoort klaar is, wanneer we uw identiteit niet kunnen bepalen. Bijvoorbeeld wanneer uw oude paspoort of identiteitsbewijs kwijt is. Voor meer informatie kunt u kijken op de pagina paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Het afhaalbewijs dat u van de gemeente heeft ontvangen bij de aanvraag van uw reisdocument
  • Indien van toepassing: het oude document dat wordt vervangen

Uw afspraak om uw paspoort op te halen kunt u niet online verplaatsen. U kunt ons bellen op telefoonnummer 14 0182 om de afspraak te verplaatsen.

Het aanvragen van het document gebeurt aan de balie op de 1e verdieping van het Huis van de Stad. Als uw paspoort klaar is, kunt u het document halen bij de receptie op de begane grond.

• Nationaal paspoort en zakenpaspoort (voor personen van 18 jaar en ouder) € 83,85.
• Nationaal paspoort en zakenpaspoort (voor personen onder de 18 jaar) € 63,40.
• Spoedkosten per document € 57,05. Dit bedrag betaalt u extra bovenop het standaard bedrag.

Een paspoort voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is het paspoort 5 jaar geldig. Verloopt uw paspoort bijna? Dan moet u een nieuw document aanvragen. Een paspoort kan niet worden verlengd.

Heeft u veel haast? In sommige gevallen kunt u een noodpaspoort aanvragen. Neem dan telefonisch contact met de gemeente op voor 15.00 uur. Wij proberen dan voor u een afspraak in te plannen op de volgende werkdag, zodat u de werkdag erna na 12.00 uur het document kunt halen.

Bijvoorbeeld: u belt op maandag voor 15.00 uur naar de gemeente. Wij proberen voor u een afspraak in te plannen op dinsdag. Op woensdag na 12.00 uur kunt u dan uw nieuwe paspoort ophalen.

Een spoedprocedure kost wel extra geld.

Een zakenpaspoort is een gewoon paspoort, maar dan met het dubbele aantal bladzijden: 64 in plaats van 32 bladzijden.

U kunt bij de meeste Nederlandse ambassades en generaal consulaat een nieuw paspoort aanvragen. Kijk voor meer informatie hierover op de website van de Rijksoverheid.

Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelfstandig zonder ouder(s) hun paspoort ophalen. Bij kinderen onder de 12 jaar moet er een ouder aanwezig zijn. 

Ouders met een andere achternaam dan hun kind(eren), hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen. Om dit te voorkomen kunt u een toestemmingsverklaring laten invullen door de ouder die niet meegaat op reis. Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie en het toestemmingsformulier. Let op: voor elk kind moet een nieuw formulier ingevuld worden.

Heeft uw kind helemaal geen legitimatiebewijs? Dan adviseren wij u om bijvoorbeeld een identiteitskaart of een paspoort voor uw kind aan te vragen. Op het moment dat uw kind zorg nodig heeft, moet u het legitimatiebewijs van uw kind laten zien. In de zorg geldt een identificatieplicht vanaf de geboorte. Dit betekent dat iedereen in bijvoorbeeld het ziekenhuis een legitimatiebewijs moet kunnen laten zien.

Op de pagina paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen leest u wat u moet doen als u uw paspoort kwijt bent of als deze is gestolen.

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen. Hebt u een kopie van uw paspoort afgegeven, maar u vertrouwt het niet? Of hebt u al gemerkt dat uw kopie is misbruikt om andere mensen op te lichten uit uw naam? Meld dit dan bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).

Op het moment dat uw paspoort bij identiteitsfraude of een datalek betrokken is, raden wij u om zo snel mogelijk een nieuw document aan te vragen. Wij houden het document meteen in wanneer u een nieuwe aanvraag doet. Hierdoor verkleinen we de kans op identiteitsfraude. In overleg met u signaleren wij het document ook meteen in het Basisregister documenten. Hiermee wordt verder misbruik van het document zoveel mogelijk voorkomen.