Identiteitskaart

Een identiteitskaart is een identiteitsbewijs en een reisdocument voor de meeste Europese landen. U kunt een identiteitskaart aanvragen en ophalen in het Huis van de Stad.

Wat is er aan de hand?

Op de identiteitskaart zit sinds 4 januari 2021 een inlogfunctie die via DigiD geactiveerd kan worden. Helaas ontstaat er na het aanzetten van de inlogfunctie mogelijk een storing in de chip. Hierdoor kan de ID-kaart misschien niet goed door een documentscanner worden gelezen. Bijvoorbeeld bij een bank of ziekenhuis. De storing ontstaat alleen als de inlogfunctie is geactiveerd. De identiteitskaart is wel gewoon geldig als identiteitsdocument.

Om welke identiteitskaarten gaat het?

Het gaat om ID-kaarten met een afgiftedatum tussen 4 januari en 17 maart 2021 en het modelnummer “MODEL 012”. Controleer dit op de achterkant van uw kaart.

Foto van de achterkant van een identiteistkaart

Wat kost het vervangen van de kaart?
Het vervangen van de ID-kaart is gratis.

Moet ik de ID-kaart vervangen?
Heeft u de ID-kaart al geactiveerd? Dan raden wij u aan om deze te vervangen. Als u de ID-kaart nog niet geactiveerd heeft, hoeft u deze niet te vervangen. Zodra de storing opgelost is, verwachten we dat u uw ID-kaart zonder problemen kunt activeren. Wilt u al eerder uw kaart activeren? Vervang dan toch alvast uw kaart.

Tot wanneer kan ik mijn kaart vervangen?
U heeft tot 1 september 2022 de tijd om de ID-kaart kosteloos om te wisselen. Maak hiervoor een afspraak.

Wat moet ik meenemen naar de afspraak?
Neem uw oude identiteitskaart en een goed gelijkende pasfoto mee. De identiteitskaart wordt bij de aanvraag meteen ingenomen, tenzij u geen ander identiteitsbewijs heeft.

Meer weten?
Kijk voor meer informatie op de website van het RvIG. Of neem contact op met de Frontoffice van de RvIG via 088 9000 1000 of via info@rvig.nl.

Door de coronamaatregelen is het maken van een afspraak verplicht. Wij adviseren u om op tijd een afspraak te maken.

  • Alle geldige en verlopen reisdocumenten en/of reisdocumenten waarin u bijgeschreven staat. Het gaat hier ook om buitenlandse reisdocumenten, als u die heeft.
  • Heeft u nooit eerder een reisdocument gehad? Neem dan een ander geldig legitimatiebewijs mee. Hier moeten uw foto en handtekening op staan.
  • Een kleurenpasfoto die niet langer dan 6 maanden geleden is gemaakt. U moet goed herkenbaar op de foto staan. Deze foto moet aan een aantal eisen voldoen. Een fotograaf weet welke eisen dit zijn.
  • Bij de aanvraag en het afhalen van een reisdocument moet u persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s waar u het document voor aanvraagt.
  • Het reisdocument moet bij aanvraag contant of per pin worden betaald.

De leeftijd van uw kind bepaalt waar u rekening mee moet houden. Hieronder leggen we per leeftijdsgroep de verschillen uit.

Is uw kind tussen de 0 en de 12 jaar oud?
Dan moet u tijdens de aanvraag een Toestemmingsverklaring meenemen. Deze verklaring moet zijn ingevuld door allebei de ouders of door een voogd. Vraagt u voor meerdere kinderen een identiteitskaart aan? Dan moet u voor elk kind een toestemmingsverklaring invullen. Ook moet uw kind bij de aanvraag en het afhalen van het document aanwezig zijn.

Is uw kind tussen de 12 en de 17 jaar?
Dan mag uw kind zelf een identiteitskaart bij de gemeente aanvragen. Hier is geen toestemming van de ouder(s) of voogd voor nodig. Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelf zonder ouder(s) hun identiteitskaart ophalen.

Gratis identiteitskaart voor kinderen van 14 tot en met 17 jaar
Als u een laag inkomen heeft, kunt u voor uw kind mogelijk een gratis identiteitskaart aanvragen. Uw kind moet 14, 15, 16 of 17 jaar oud zijn. U doet de aanvraag via het kindpakket. Bekijk de pagina ‘gratis identiteitskaart voor kinderen van 14 tot en met 17 jaar‘ om te zien of uw kind recht heeft op een gratis identiteitskaart.

18 jaar of ouder
Als uw kind 18 jaar of ouder is, mag uw kind zelf een identiteitskaart aanvragen en ophalen.

  • Nederlandse identiteitskaart (voor personen van 18 jaar en ouder) € 67,55.
  • Nederlandse identiteitskaart (voor personen onder de 18 jaar) € 36,45.
  • Spoedkosten per document: € 50,90. Dit bedrag betaalt u bovenop het standaard bedrag.

Door drukte bij de leverancier is de levertijd van een identiteitskaart 6 werkdagen. Aanvragen voor een identiteitskaart die na 15.00 uur binnenkomen, worden de volgende werkdag opgepakt. Daardoor kan het voorkomen dat uw nieuwe identiteitskaart na 7 werkdagen klaar ligt. 

Als u de identiteitskaart eerder nodig heeft, kunt u een spoedaanvraag doen. Een spoedaanvraag kost extra geld. 

Het kan langer duren voordat uw identiteitskaart klaar is, wanneer we uw identiteit niet kunnen bepalen. Bijvoorbeeld wanneer uw oude paspoort of identiteitsbewijs kwijt is. Voor meer informatie kunt u kijken op de pagina paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Het afhaalbewijs dat u van de gemeente heeft ontvangen bij het aanvragen van uw reisdocument.

Door de coronamaatregelen is het maken van een afspraak voor het afhalen van de identiteitskaart verplicht. U kunt een afspraak maken door te bellen naar telefoonnummer 14 0182.

Het aanvragen van het document gebeurt aan de balie op de eerste verdieping van het Huis van de Stad. Als uw identiteitskaart klaar is, kunt u het document halen bij de receptie op de begane grond.

Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is de kaart 5 jaar geldig. Verloopt uw identiteitskaart bijna? Dan moet u een nieuw document aanvragen. Een identiteitskaart kan niet worden verlengd.

Heeft u veel haast? Neem dan telefonisch contact met ons op voor 15.00 uur. Wij proberen dan voor u een afspraak in te plannen op de volgende werkdag, zodat u de werkdag erna na 12.00 uur het document kunt afhalen.

Bijvoorbeeld: u belt op maandag voor 15.00 naar de gemeente. Wij proberen voor u een afspraak in te plannen op dinsdag. Op woensdag na 12.00 kunt u dan uw nieuwe identiteitskaart ophalen.

Een spoedprocedure kost wel extra geld.

Normaal gesproken komt er een medewerker van de gemeente naar u toe om uw aanvraag te regelen. De gemeente bekijkt of u hier recht op heeft. Door de coronamaatregelen worden er voorlopig geen huisbezoeken gedaan. Bel de gemeente via telefoonnummer 14 0182. Dan bekijken we samen wat er mogelijk is.

Heeft uw kind helemaal geen legitimatiebewijs? Dan adviseren wij u om bijvoorbeeld een identiteitskaart of een paspoort voor uw kind aan te vragen. Op het moment dat uw kind zorg nodig heeft, moet u het legitimatiebewijs van uw kind laten zien. In de zorg geldt een identificatieplicht vanaf de geboorte. Dit betekent dat iedereen in bijvoorbeeld het ziekenhuis een legitimatiebewijs moet kunnen laten zien.

Ouders met een andere achternaam dan hun kind(eren), hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen. Om dit te voorkomen kunt u een toestemmingsverklaring laten invullen door de ouder die niet meegaat op reis. Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie en het toestemmingsformulier. Let op: voor elk kind moet een nieuw formulier ingevuld worden.

Op de pagina paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen leest u wat u moet doen als u uw paspoort kwijt bent of als deze is gestolen.