Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

Het is vervelend als uw paspoort of identiteitskaart gestolen of kwijt is. Geef dit zo snel mogelijk aan ons door, ook als het document verlopen is. Wij zorgen ervoor dat bij officiële organisaties bekend is dat uw paspoort of identiteitskaart gestolen of kwijt is. Hiermee wordt misbruik van uw document zoveel mogelijk voorkomen. En het verkleint de kans op identiteitsfraude.

Als u heeft laten weten dat uw document gestolen of kwijt is, kunt u het niet meer gebruiken. Ook niet als het weer terugvindt. Heeft u uw document weer gevonden, moet u het inleveren bij de gemeente. Zoek daarom eerst goed.

Zijn er meerdere documenten kwijt of gestolen? Geef het dan voor elk document apart aan ons door.

Heeft u het document nog, maar heeft u toch een vermoeden van fraude? Kijk dan op de pagina Paspoort of de pagina Identiteitskaart bij fraude wat u moet doen.

DigiD Logo
Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.
Doorgeven

Geef met de knop hierboven online door dat uw document kwijt of gestolen is.

Wij zorgen ervoor dat bij officiële organisaties bekend is dat uw paspoort of identiteitskaart gestolen of kwijt is. Hiermee wordt misbruik van uw document zoveel mogelijk voorkomen. En het verkleint de kans op identiteitsfraude.

Als u heeft laten weten dat uw document gestolen of kwijt is, kunt u het niet meer gebruiken. Ook niet als het weer terugvindt. Heeft u uw document weer gevonden, moet u het inleveren bij de gemeente. Zoek daarom eerst goed.

Houd de volgende documenten bij de hand als u inlogt met DigiD:

  • Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft;
  • een proces-verbaal als uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland is gestolen of kwijtgeraakt.

Als u wilt, kunt u daarna een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aanvragen. 

Let op:
Is uw identiteitskaart afgegeven na 4 januari 2021? Dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie voor DigiD laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.

  • Personen vanaf 18 jaar.
  • 1 van de ouders van kinderen tot en met 17 jaar.
  • Kinderen van 12 tot en met 17 jaar mogen het ook zelf.

Als het u online niet lukt om door te geven dat uw document kwijt of gestolen is, kunt u dat ook in het Huis van de Stad doen. Maak hiervoor een afspraak.  Als u wilt, kunt u dan ook meteen een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Vergeet dan niet om hiervoor een extra activiteit aan de afspraak toe te voegen zodat wij voldoende tijd voor u hebben. U leest dan meteen wat u nog meer mee moet nemen naar de afspraak, naast de dingen hieronder.

Wat neemt u mee naar de afspraak?

  • Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft (ook buitenlandse reisdocumenten, als u die heeft);
  • Een rijbewijs als u dat heeft en als u geen geldig paspoort of geldige identiteitskaart meer heeft;
  • Een proces-verbaal als uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland is gestolen of kwijtgeraakt.

Als uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland is kwijt geraakt of gestolen, doe dan aangifte bij de lokale politie. U heeft dit aangiftebewijs nodig om in het land waar u bent een nieuw (nood)document aan te vragen. Dit doet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. U kunt het bewijs van aangifte ook nodig hebben voor uw verzekering.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u een lijst van de instanties per land waar u een nooddocument kunt aanvragen. Voor meer informatie over noodpaspoorten kunt u ook bellen met de Koninklijke Marechaussee via telefoonnummer 0800-1814.

U hoeft in Nederland geen aangifte bij de politie te doen, als u uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent of als deze is gestolen. Bent u verzekerd tegen diefstal en weet u zeker dat uw identiteitsbewijs of paspoort is gestolen? Dan raden wij u wel aan om aangifte bij de politie te doen, zodat u dit bij uw verzekeraar kunt laten zien.

Het doorgeven dat uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is, is gratis.

Vraagt u daarna een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aan? U betaalt dan hetzelfde bedrag als bij een normale aanvraag of verlenging. Een nieuw paspoort kost € 86,85 voor personen ouder dan 18 en € 65,70 voor personen onder de 18. Voor een nieuwe identiteitskaart betaalt u € 78,50 voor personen ouder dan 18 en € 42,35 voor personen onder de 18.

Het duurt ongeveer 6 werkdagen voordat u uw nieuwe paspoort of identiteitskaart op kunt halen. Heeft u uw vorige paspoort of identiteitskaart niet in Gouda aangevraagd of kunnen wij uw identiteit niet vaststellen? Dan kan het mogelijk langer duren.

Vindt u uw oude paspoort of identiteitskaart terug nadat u melding heeft gemaakt dat het kwijt of gestolen is? Dan moet u deze bij de gemeente inleveren. U kunt het paspoort of de identiteitskaart dus niet meer gebruiken. We hebben deze namelijk al als vermist opgegeven. 

Bel telefoonnummer 14 0182 om een afspraak te maken om het paspoort of de identiteitskaart in te leveren. Wij vernietigen het document daarna. Dit gebeurt ook als iemand anders uw oude document heeft gevonden en bij de gemeente inlevert.

Burgemeester Jamesplein 1, Gouda
Nu geopend tot 20:00 uur. Morgen open van 08:30 tot 12:30 uur.

Zie ook