Veelgestelde vragen en antwoorden omgekeerd inzamelen

De gemeente wil schonere straten, minder kosten en meer gescheiden afval. Daarom voert de gemeente omgekeerd inzamelen in.

Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over omgekeerd inzamelen.

Bij Omgekeerd Inzamelen wordt het gescheiden afval dichtbij huis opgehaald. Het gaat om afval zoals groente-, fruit- en tuinafval met etensresten, verpakkingen van plastic, metaal en drankkartons en ook oud papier en karton. Het restafval wordt naar een ondergrondse container gebracht. Door deze manier van inzamelen gaan inwoners beter afval scheiden.  De grijze container die u nu voor het restafval gebuikt, wordt straks gebruikt voor het plastic (PMD) afval. Daardoor hoeven PMD-zakken niet meer aan palen te hangen en ligt er minder zwerfafval op straat. 

We zijn nu bezig met het kiezen van de definitieve locaties. Bewoners konden hierover meedenken door mogelijke locaties in de buurt aan ons door te geven. Veel bewoners hebben locaties aangeleverd. Wij onderzoeken nu of de locaties geschikt zijn. Uiteindelijk kiezen wij, op basis van alle richtlijnen waar een plek aan moet voldoen, de beste locatie.  

De kosten voor het aanbieden van restafval in een ondergrondse container zijn: 

  • 1 zak van 30 liter: € 0,75
  • 1 zak van 60 liter: € 1,50 

Ja, hiervoor zijn er al een aantal ondergrondse containers met een kleinere opening voor 30 liter zakken. 
Er staan er al een aantal in Gouda. Deze kunt u vinden op de kaart met containers. In het menu links kiest u bij ‘afvoorziening’ voor het vakje containers restafval 30 liter. 
Een aantal nieuwe ondergrondse containers die op centrale punten in de wijk komen, maken we ook geschikt voor 30 liter zakken. 

Als het Omgekeerd Inzamelen in gaat, krijgt u van Cyclus een brief. Bij deze brief zit ook een afvalpas. Deze is gekoppeld aan uw huisadres. U krijgt dus per huisadres 1 afvalpas. In de brief van Cyclus staat informatie over: 

  • Bij welke ondergrondse containers u terecht kunt; 
  • Contactinformatie voor als u overlast ervaart of als er storingen zijn; 
  • De afvalpas. 

De kosten van het legen worden afgerekend via de BSGR (De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland). U ontvangt hiervoor ieder jaar een afrekening op het huisadres waar de afvalpas aan is gekoppeld.  

Nee, het ophalen van het PMD-afval is gratis.

Uit een vragenlijst is gebleken dat veel inwoners van Gouda geen extra minicontainer willen. Zij willen dit niet omdat zij geen ruimte hebben voor een extra container. Bij de invoering van omgekeerd inzamelen krijgt u geen extra minicontainer, maar wordt de huidige restafval minicontainer gebruikt voor PMD.

Luiers en incontinentiemateriaal doet u via het restafval weg. Wel onderzoeken we of het mogelijk is om hier een andere oplossing voor aan te bieden. Als hier meer over bekend is, dan laten we dit via deze website weten.

Het PMD-afval in de minicontainers wordt om de week (1 keer in de 2 weken) opgehaald.

De gemeente is op dit moment bezig met het opstellen van beleid voor Gouda Schoon. Wij zetten alvast in op extra reiniging.

Voordat we een concept plaatsingsbesluit plaatsen, sturen we de buurtbewoners een brief. Hierin staat waar u de plaatsingsbesluiten kunt vinden. Wij plaatsen de concept plaatsingsbesluiten op de volgende plekken:

Is uw e-mailadres bekend mijn mijnoverheid? Dan krijgt u ook een melding via de berichtenbox als er een plaatsingsbesluit wordt geplaatst over werkzaamheden bij u in de buurt.

De gemeente Gouda kiest ervoor om PMD-afval apart te blijven inzamelen, omdat van tevoren afval scheiden meer resultaat heeft dan nascheiden. Inwoners gooien ieder jaar gemiddeld ruim 40 kilogram PMD-afval weg. Daarvan bieden zij meer dan 30 kilogram apart aan. Er zijn nog geen gemeenten met nascheiding, die een vergelijkbaar of een beter resultaat hebben. De belangrijkste reden daarvoor is dat ruim 30% van het restafval bestaat uit GFT (vooral voedselresten en keukenafval). Deze zogenaamde natte fractie zorgt ervoor dat bij het nascheiden veel PMD verloren gaat en alsnog wordt verbrand. Technische ontwikkelingen hebben dit helaas nog niet kunnen oplossen.

U kunt gratis een grijze container aanvragen op de website van Cyclus. Dit laten we ook weten als de invoering bij u in de buurt is.

Huisdierafval zoals kattengrit doet u via het restafval weg. Hier is geen andere oplossing voor.

Door een fysieke beperking heeft u problemen met het wegbrengen van uw restafval naar een ondergrondse container. Kijk eerst of het lukt om kleinere hoeveelheden weg te brengen. Of vraag een buurman of buurvrouw u te helpen. Misschien kan hij/zij af en toe het afval voor u wegbrengen.

Als u geen buurman of buurvrouw kan of wilt vragen, vraag dan hulp bij HipHelpt/Burennetwerk. Zij kunnen u helpen aan hulpbieders uit de buurt.

Telefoonnummer: (0182) 23 50 82 of kijk op de website van HipHelpt. Zij zijn bereikbaar op maandag en donderdag van 9.00 tot 12.00 uur en op dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur.

Komt u er samen met uw omgeving en HipHelpt niet uit? Benader dan het Sociaal Team om te kijken wat er nodig is om het op te lossen. Het Sociaal Team denkt met u mee, maar neemt het niet over. Zij helpen u vooral om zelf verder te kunnen.

Telefoonnummer: 088 90 03 321. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur of per e-mail via info@sociaalteamgouda.nl.