Uitgeschreven tekst infographic waterstofladder
Stichting Natuur en Milieu heeft de toepassing van waterstof weergegeven in een waterstofladder. Deze ladder bestaat uit 5 treden. Waar zal waterstof als eerste toegepast gaan worden tot en met waar zal waterstof voorlopig echt nog niet toegepast gaan worden.
Trede 1: Essentieel
Dit zijn de meest prioritaire toepassingen van waterstof, waar op termijn geen duurzame alternatieven voor zijn.
Toepassing
- Grondstof productie kunstmest
- Zeer hoge temperatuur industriële proceswarmte
Mogelijke alternatieven
- Geen alternatief
- Geen reële grootschalige alternatieve
Trede 2: Belangrijk
De alternatieven die op termijn beschikbaar komen, zijn in de meeste gevallen niet meer geschikt dan waterstof.
Toepassing
- Grondstof in plastic- en staalindustrie ter vervanging van fossiele grondstoffen
- Balansfunctie energie- infrastructuur (bufferfunctie)
- Intercontinentaal vliegen en varen
Mogelijke alternatieven
- Recycling
- Batterijopslag: netverzwaringen; afschakelen hernieuwbare productie
- Geen grootschalige alternatieven
Trede 3: Mogelijk
De alternatieven die op termijn beschikbaar komen, kunnen in gevallen meer geschikt zijn dan waterstof, in andere gevallen zal waterstof de meeste geschikte toepassing zijn.
Toepassing
- Niches gebouwde omgeving
- Binnenvaart
- Continentaal vliegen
Mogelijke alternatieven
- Elektrisch verwarmen, warmtenetten
- Elektrische scheepvaart
- Elektrisch vliegen, trein
Trede 4: Beperkt
De alternatieven die op termijn beschikbaar komen, zijn in de meeste gevallen meer geschikt dan waterstof.
Toepassing
- Hoge temperatuur industriële proceswarmte
- Internationaal wegvervoer
Mogelijke alternatieven
- Hoge temperatuur warmtepompen
- Elektrisch vervoer
Trede 5: Gering
Voor deze toepassingen bestaan al geschikte duurzame alternatieven.
Toepassing
- Lage temperatuur industriële proceswarmte
- Verwarmen, douchen, koken
- Regionaal en nationaal wegvervoer
- Treinen, regionale bussen, personenvervoer
Mogelijke alternatieven
- Elektrisch verwarmen
- Elektrisch vervoer
Bron: Natuur & Milieu