Briefadres

Het briefadres is voor mensen die door een bijzondere situatie (tijdelijk) geen woon- of verblijfplaats hebben en daarom niet bereikbaar zijn voor de overheid.

Door de coronamaatregelen is het maken van een afspraak verplicht. Als u een afspraak heeft gemaakt bellen wij u eerst. We bespreken dan met u of het noodzakelijk is om langs te komen of dat de aanvraag ook digitaal of schriftelijk kan.

U kunt alleen ingeschreven worden op een briefadres als u:

  • Geen vaste woon- of verblijfplaats heeft.
  • Een ambulant beroep heeft waardoor u veel onderweg bent. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld binnenvaartschippers of kermisexploitanten.
  • In een instelling woont waar het hebben van een briefadres is toegestaan. Het gaat bijvoorbeeld om een vrouwenopvang of een gevangenis.

Bekijk voor meer informatie de beleidsregels. Deze vindt u op deze pagina.

Een briefadres moet u persoonlijk aanvragen aan de balie van het Huis van de Stad. Maak hiervoor een afspraak.

Woont u (tijdelijk) in een instelling? Dan moet u ook de bewijsstukken van het verblijf in de opgegeven instelling meenemen.

Op basis van uw aanvraag en de geleverde documenten/bewijsstukken wordt beoordeeld of u in de Basisregistratie Personen (BRP) kunt worden ingeschreven op het briefadres.

Nee, het is niet mogelijk om hiervoor een briefadres aan te vragen. Kijk ook bij de vraag “Wanneer kan ik op een briefadres worden ingeschreven?” U kunt eventueel contact opnemen met de individuele organisaties om een postadres door te geven.