Identiteitskaart

Een identiteitskaart is een identiteitsbewijs en een reisdocument voor de meeste Europese landen. U kunt een identiteitskaart aanvragen en ophalen in het Huis van de Stad.

Door grote drukte kan het langer duren voor u een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunt aanvragen. Heeft u dit jaar een nieuw document nodig? Maak dan op tijd een afspraak.

  • Alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten die u nu heeft, ook als ze zijn verlopen.
  • Heeft u geen reisdocument (meer)? Neem dan een rijbewijs of andere documenten mee, waar uw naam op staat.
  • Een kleurenpasfoto die aan de eisen voor pasfoto’s voldoet. De pasfoto moet goed op u lijken en mag maximaal 6 maanden voordat u uw paspoort aanvraagt, genomen zijn.
  • Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dat jonger is dan 13 jaar? Dan heeft u een toestemmingsverklaring nodig. Meer informatie en de toestemmingsverklaring vindt u hieronder bij de volgende vraag. 
  • Een bankpas of contant geld. U betaalt meteen bij de aanvraag aan de balie.

Uw kind moet bij de aanvraag en het ophalen van het identiteitskaart aanwezig zijn. Bij kinderen tot 12 jaar moeten beide ouders of gezaghebbers toestemming geven voor de aanvraag. Dit kan digitaal via de knop op de pagina Toestemming paspoort of identiteitskaart kind. Vraagt u voor meerdere kinderen een identiteitskaart aan? Dan moet u voor ieder kind een toestemmingsverklaring invullen.

Als u een laag inkomen heeft, kunt u voor uw kind misschien een gratis identiteitskaart aanvragen. Uw kind moet 14, 15, 16 of 17 jaar oud zijn. U doet de aanvraag via het kindpakket. Bekijk de pagina Gratis identiteitskaart voor kinderen van 14 tot en met 17 jaar om te zien of uw kind recht heeft op een gratis identiteitskaart.

  • Nederlandse identiteitskaart (voor personen van 18 jaar en ouder) € 78,50.
  • Nederlandse identiteitskaart (voor personen onder de 18 jaar) € 42,35.
  • Spoedkosten per document: € 59,10. Dit bedrag betaalt u bovenop het standaard bedrag.

Het duurt ongeveer 6 werkdagen voordat u uw identiteitskaart kunt ophalen. 

Heeft u uw identiteitskaart eerder nodig? Dan kunt u vaak een spoedaanvraag doen. Dit kost extra geld.

Is uw oude identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart kunt ophalen. Voor meer informatie kunt u kijken op de pagina Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Het afhaalbewijs dat u van de gemeente heeft ontvangen bij de aanvraag van uw reisdocument.
  • Het oude document dat wordt vervangen, behalve als u dit bij de aanvraag al heeft ingeleverd.

Het aanvragen van het document gebeurt aan de balie op de 1e verdieping van het Huis van de Stad. Als uw identiteitskaart klaar is, kunt u het document halen bij de receptie op de begane grond.

Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is de kaart 5 jaar geldig. Verloopt uw identiteitskaart bijna? Dan moet u een nieuw document aanvragen. Een identiteitskaart kan niet worden verlengd.

Heeft u veel haast? Bel ons dan om een afspraak voor een spoedaanvraag te maken. Een spoedaanvraag kost extra geld. 

Houd er rekening mee dat het 3 werkdagen duurt voordat u uw nieuwe identiteitskaart kunt ophalen. 

We kunnen misschien naar u toekomen om de aanvraag te regelen of de identiteitskaart te brengen als u niet zelf naar de gemeente kunt komen omdat u een lichamelijke of geestelijke beperking heeft. Ook niet als u daar begeleiding bij krijgt. We noemen dit een huisbezoek. Bel hiervoor naar telefoonnummer 14 0182 en vertel dat u een huisbezoek wilt aanvragen. Een medewerker belt u binnen 3 werkdagen terug en bespreekt met u of u een huisbezoek kunt krijgen. Kan dit? Dan maken we met u een afspraak voor het huisbezoek en laten u weten wat u daarvoor klaar moet leggen.

In de maanden mei, juni, juli en augustus doen we alleen huisbezoeken bij hoge uitzondering. 

Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Zij moeten zich kunnen legitimeren (bewijzen wie zij zijn) als ze naar het buitenland reizen. Maar ook in het openbaar vervoer of als ze zorg nodig hebben.

In het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht (bewijzen wie je bent) bij personen vanaf 12 jaar, als zij zonder geldig bus- of treinkaartje reizen of als zij niet meewerken bij de controle van bus- of treinkaartjes. Bij andere zaken waarbij je je niet aan de wet houdt geldt een identificatieplicht vanaf 14 jaar.

In de zorg heeft u altijd een legitimatiebewijs nodig. Op het moment dat uw kind zorg nodig heeft, bijvoorbeeld in het ziekenhuis, moet u het legitimatiebewijs van uw kind laten zien. In de zorg geldt een identificatieplicht vanaf de geboorte.

Ja, als uw kind jonger is dan 18 jaar. U heeft dan toestemming nodig van de andere ouder met gezag. U vult samen het toestemmingsformulier in. Hiermee bewijst u aan de grenspolitie dat u toestemming heeft. Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie en het toestemmingsformulier. 

Ja, als uw kind jonger is dan 18 jaar en als u het goed vindt dat uw kind zonder u naar het buitenland reist.

Uw kind heeft uw toestemming nodig als het alleen reist. Uw toestemming is ook nodig als uw kind met een volwassen begeleider reist. Om toestemming te geven, vult u het toestemmingsformulier in. Hiermee bewijst uw kind aan de grenspolitie dat het toestemming heeft om te reizen. Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie en het toestemmingsformulier.

Op de pagina Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen leest u wat u moet doen als u uw paspoort kwijt bent of als deze is gestolen.

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen. Vermoed u dat er fraude is gepleegd met uw identiteitskaart of een kopie daarvan? Meld dit dan zo snel mogelijk bij ons. Dit kunt u niet digitaal doen, maar maak hiervoor een afspraak door te bellen naar telefoonnummer 14 0182. U kunt daarna ook meteen een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Lever uw identiteitskaart meteen bij ons in. Heeft u uw identiteitskaart niet meer? Wij zorgen ervoor dat bij officiële organisaties bekend is dat uw paspoort of identiteitskaart gestolen of kwijt is. Hiermee wordt misbruik van uw document zoveel mogelijk voorkomen. En het verkleint de kans op identiteitsfraude.

Wilt u hulp om de gevolgen van identiteitsfraude op te lossen? Meld dit dan bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).