Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

Gouda is een mooie locatie om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Om dit te regelen zijn er een paar stappen. Deze leggen wij hieronder uit.

Door het coronavirus geldt er bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap een maximum van 30 personen. Dit is inclusief kinderen en exclusief personeel. Gasten moeten altijd 1,5 meter afstand kunnen houden van elkaar.

Ook er is vanwege het coronavirus een tijdelijke, aangepaste dienstverlening.

Ceremonie

Er bestaan verschillende soorten ceremonies voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. Welke heeft uw voorkeur? Op de pagina ceremonies voor huwelijk of partnerschap leggen wij uit welk type ceremonies in Gouda mogelijk zijn.

Datum en locatie

U kiest een datum en een locatie. Bekijk de vaste trouwlocaties of kies een eigen locatie. Als u wilt trouwen in het Huis van de Stad heeft u 2 keuzes. Neem op tijd contact op met de locatie van uw voorkeur om teleurstellingen te voorkomen (bijvoorbeeld omdat de locatie niet meer beschikbaar is op de datum van uw keuze). Wij adviseren u om dit al maanden voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te doen. U kunt een optie nemen op de huwelijksdatum en/of huwelijkstijd. Dit betekent dat de locatie deze datum en of tijd tijdelijk voor u reserveert. Een optie nemen is niet mogelijk bij een gratis ceremonie in het Huis van de Stad.

Wilt u trouwen in het Huis van de Stad of een andere locatie in de binnenstad? Houd er dan rekening mee dat er in de binnenstad en met name rondom de Markt vaak evenementen plaatsvinden. De gemeente probeert de overlast hiervan minimaal te houden, maar kan niet zorgen voor een leeg marktplein. Bekijk bij het maken voor een keuze voor een trouwlocatie en -datum daarom eerst de evenementenkalender. Let op: zo lang er coronamaatregelen gelden, zijn er weinig tot geen evenementen.

Ambtenaar burgerlijk stand

Naar welke ambtenaar van de burgerlijke stand gaat uw voorkeur uit en hoe belangrijk is dit voor u? Wilt u bijvoorbeeld een andere datum kiezen als de ambtenaar van uw keuze niet beschikbaar is? Op deze pagina vindt u meer informatie over de Goudse trouwambtenaren. U kunt ook een ambtenaar uit een andere gemeente kiezen of een familielid of vriend(in).

Optie nemen

Heeft u een optie op een datum en dit met de locatie besproken? Geef de datum van uw voorkeur dan zo snel mogelijk aan de gemeente door. Stuur een mail naar brd@gouda.nl. Noem daarin de volgende gegevens:

  • Gewenste ceremonie (ceremonie op locatie, betaalde ceremonie in het Huis van de Stad, gratis ceremonie in het Huis van de Stad);
  • Geboortedatum van uzelf en uw partner;
  • Volledige naam van uzelf en uw partner;
  • Adres;
  • Gewenste locatie;
  • Gewenste datum;
  • Voorkeur (als u die heeft) voor een ambtenaar burgerlijke stand. Als u kiest voor een gratis ceremonie in het Huis van de Stad kunt u geen voorkeur doorgeven;
  • Of u een andere datum wilt kiezen als de ambtenaar van uw keuze niet beschikbaar is. Dit geldt niet als u kiest voor een gratis ceremonie in het Huis van de Stad.

U krijgt van ons een ontvangstbevestiging van uw mail. Ook sturen wij u de formulieren die u nodig heeft voor stap 2. Daarnaast krijgt u van ons de contactgegevens van de ambtenaar van de burgerlijke stand van uw voorkeur.

Melding voorgenomen huwelijk of partnerschap

Vanaf 1 jaar voor de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt een melding doen van uw voorgenomen huwelijk of partnerschap. Vroeger heette dit in ondertrouw gaan. U kunt bij uw melding ook gelijk de getuigenlijst en uw wensenlijst voor de ceremonie opsturen. Hierin geeft u onder andere aan of u een trouwboekje wilt. Ook kunt u uw achternaam wijzigen. Dit kunt u zelf digitaal aan ons doorgeven na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. Als u het vooraf wilt regelen, kunt u dat ook opsturen bij uw melding. Het regelen van deze dingen doet u op de pagina melding voorgenomen huwelijk of partnerschap. U kunt een melding voorgenomen huwelijk uiterlijk 2 weken voor de ceremonie doen.

Contact ambtenaar burgerlijke stand

Daarnaast neemt u contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand om een kennismakingsgesprek te plannen.

Ontheffing verkeersregels

Heeft u toegang nodig tot het autovrije gebied van de binnenstad om de trouwlocatie te bereiken? Dan vraagt u een ontheffing verkeersregels aan.

Nadat u alles geregeld heeft, is het zover. Wij wensen u een fantastische dag toe!

  • U bent allebei 18 jaar of ouder;
  • U bent allebei niet getrouwd;
  • U heeft (in totaal) minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn;
  • U bent geen familielid in de 1e, 2e, 3e of 4e graad. Bent u broer(s) of zus(sen) door adoptie of erkenning? Dan kunt u mogelijk toestemming krijgen om met elkaar te trouwen. Dit heet huwelijksdispensatie. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
  • Staat u onder curatele? Dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator of van de kantonrechter. Onder curatele staan betekent dat een curator sommige financiële beslissingen tijdelijk van u overneemt.

Wij hopen natuurlijk dat dit niet nodig is. Als u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap toch wilt annuleren, geeft u dat schriftelijk per post of per e-mail (brd@gouda.nl) aan ons door. Als u de annulering binnen 28 dagen voor de datum van het huwelijk of geregistreerd partnerschap doet, betaalt u hier kosten voor: 

  • Betaalde ceremonie op locatie of in het Huis van de Stad: € 116,35
  • Gratis ceremonie: € 58,25

Let op: mogelijk moet u ook annuleringskosten aan de locatie betalen.

Was u van plan om een geregistreerd partnerschap om te zetten naar een huwelijk zonder ceremonie? Dan zijn de annuleringskosten: € 58,25.

Hieronder geven we u een overzicht van alle kosten. Sommige dingen zijn verplicht. Voor andere dingen kunt u zelf beslissen of u dit wilt of heeft u verschillende mogelijkheden om uit te kiezen.

U betaalt het bedrag dat op het moment van betalen geldt. Ook als u de reservering in het vorige jaar heeft gedaan. De prijzen worden elk jaar op 1 januari aangepast.

Ceremonie

Huis van de Stad – trouwkamer: € 266,20 
Huis van de Stad – raadszaal: € 420,25
Als u heeft gekozen voor de gratis ceremonie dan is uw huwelijk of partnerschapsregistratie natuurlijk gratis. U betaalt misschien wel voor uittreksels, akten en een trouwboekje.

Op locatie: € 266,20 
Aanvragen locatie als trouwlocatie voor 1 dag: € 178,15
Naast deze kosten betaalt u ook voor het gebruik van de locatie. Neem hiervoor contact op met de locatie waar u wilt trouwen.

In bijzondere situaties kan een huwelijk of partnerschapsregistratie in een ‘bijzonder huis’ gedaan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ziekenhuis. Hiervoor betaalt u € 145,55 

Toeslag huwelijk of partnerschapsregistratie op een feestdag: € 163,65

Het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk zonder ceremonie kost € 58,25.

Eigen trouwambtenaar

Al beëdigd bij de juiste rechtbank: € 174,75
Nog niet beëdigd bij de rechtbank: € 232,95

Een eigen trouwambtenaar is niet verplicht, u kunt ook kiezen voor een Goudse trouwambtenaar.

Trouwboekje

Turquoise of wit kunststof boekje met zilverkleurig logo: € 26,55
Cognackleurig leren (nubuck) boekje met gekleurd wapen: € 41,85
Kalligraferen gegevens huwelijk of partnerschap en van beide partners: € 17,20
Kalligraferen gegevens kinderen: € 5,60

Een trouwboekje is niet verplicht.

Wijziging aanschrijfnaam

Het wijzigen van uw aanschrijfnaam is gratis. Het wijzigen van uw naam is niet verplicht.

Ontheffing verkeersregels

Ontheffing: € 21,90
Spoedaanvraag: € 43,-
Parkeerkaart die bij de ontheffing hoort: € 2,65

Annuleren

Betaalde ceremonie op locatie of in het Huis van de Stad: € 116,35
Gratis ceremonie: € 58,25

U betaalt deze kosten alleen als u de annulering binnen 28 dagen voor de datum van het huwelijk of geregistreerd partnerschap doet. Let op: mogelijk moet u ook annuleringskosten aan de locatie betalen.

U ontvangt een rekening van de BSGR namens ons. Het kan zijn dat dit pas na de datum van de ceremonie is.