Inschrijving kinderopvang
Wilt u een bedrijf starten in de kinderopvang, bijvoorbeeld een kinderdagverblijf (kdv), buitenschoolse opvang (bso) of gastouderbureau (gob)? Dan vraagt u bij de gemeente een inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) aan.

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.

Log in met eHerkenning en uw organisatiegegevens zijn al ingevuld. Lees meer over eHerkenning.
- Als u een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang start, bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u voldoet aan de gemeentelijke regels. Denkt u hierbij aan het bouwbesluit, bestemmingsplan of regels van de brandweer (omgevingsvergunning). Meer informatie hierover vindt u op de website van het Omgevingsloket. U kunt ook met de medewerkers van het omgevingsloket overleggen of hen vragen stellen over bestemmingsplannen en ruimtelijke procedures. U kunt het omgevingsloket bellen via telefoonnummer 14 0182 of stuur een mail naar gemeente@gouda.nl.
- U moet voldoen aan de voorwaarden VOG (Verklaring omtrent gedrag) kinderopvang Meer informatie vindt u op de website van de rijksoverheid.
U vraagt de inschrijving aan via de knoppen bovenaan de pagina.
Voor de aanvraag heeft u de volgende documenten nodig:
- Een kopie van uw identiteitsbewijs.
Als u namens iemand anders tekent:- een kopie van het identiteitsbewijs van de persoon die verantwoordelijk is,
- een ondertekende toestemming van deze persoon,
- een kopie van uw identiteitsbewijs.
- Een kopie van het bewijs dat u ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel.
- Een kopie van het beleid over veiligheid en gezondheid.
- Een kopie van de plattegrond van de opvanglocatie (als die er is).
- Een kopie van de e-mail met als onderwerp: ‘De bevestiging van uw aansluiting’. Dit hoeft niet als in het LRK al staat dat u bent aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang.
Het is gratis om een inschrijving kinderopvang aan te vragen.
Als u alle documenten die voor de aanvraag nodig zijn, heeft geüpload en de VOG’s in orde zijn dan geeft de gemeente een opdracht aan HECHT GGD Hollands Midden (GGD) om een onderzoek voor registratie uit te voeren. Hiervoor neemt de GGD contact met u op.
Na het onderzoek schrijft de GGD een inspectierapport. U krijgt het rapport toegestuurd waar u eventueel nog een reactie op kunt geven als u het niet eens bent met wat er in het rapport staat.
Na uw reactie wordt het rapport definitief en stuurt de GGD het rapport naar de gemeente. De GGD adviseert in het rapport of het kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang of het gastouderbureau wel of niet opgenomen kan worden in het LRK.
Nadat de gemeente het definitieve inspectierapport heeft ontvangen, besluiten we of u wel of geen registratie in het LRK krijgt. U krijgt een brief met het besluit.
Als de gemeente besluit om niet te registreren mag u het kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau niet starten.
Als de gemeente besluit om wel te registreren dan staat het LRK-nummer in de brief. Dit nummer kunt u doorgeven aan de ouders zodat zij kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen.
Binnen 10 weken nadat we uw aanvraag hebben ontvangen, besluiten we of u wel of niet kunt starten met het kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang of het gastouderbureau. U krijgt hierover een brief.
Als u het niet eens bent met het besluit van de gemeente kunt u bezwaar maken. Op de pagina Bezwaar leest u hoe u dat kunt doen.
Als u op hetzelfde moment meerdere kdv’s, bso’s of gob’s wilt starten dan vraagt u voor iedere kdv, bso of gob apart een inschrijving aan
Als u gastouder wilt worden, kunt u hierover meer informatie vinden op de pagina Gastouder worden.