Terug naar het overzicht

Zero-emissiezone leidt tot schoner wagenpark

Een elektrische bus in het centrum van Gouda

Sinds de invoering van de zero-emissiezone in Gouda op 1 januari 2025 is het wagenpark schoner geworden. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente Gouda. Er is een stijging van het aantal volledig elektrische en schonere bedrijfsbussen te zien. Het aantal overtredingen neemt af. Tot 1 juli worden er alleen waarschuwingsbrieven verstuurd. Na deze datum gaat de gemeente over tot bekeuren.

Camera’s bij de 3 toegangswegen tot de Goudse zero-emissiezone registreren alle binnenkomende voertuigen. Daaruit blijkt dat dagelijks gemiddeld 820 bedrijfsvoertuigen de zone inrijden. Het aandeel elektrische voertuigen is gestegen van 8,5% in januari naar 10,5% in mei. Ook het aandeel schonere voertuigen (emissieklasse 6) is gestegen: van 63,8% naar 66,3%. Er is een duidelijke afname van sterk vervuilende bedrijfsvoertuigen (emissieklasse 4 of lager) te zien, namelijk van 7,9% naar 3,7%.

De camera’s registreren een forse daling van het aantal overtredingen. In de eerste weken na invoering ging 7,4% van het aantal binnenkomende bedrijfsvoertuigen nog in de fout. In de tweede helft van mei was dat percentage gedaald naar 1,3%. Dat komt neer op gemiddeld 13 overtredingen per dag. Volgens landelijke afspraken wordt er tot 1 juli alleen gewaarschuwd. Na deze datum worden boetes uitgeschreven.

Toekomstperspectief voor de markt

De warenmarkt heeft voor het hele jaar 2025 een uitzondering op de regels gekregen. Na 2025 moeten ook deze ondernemers aan de regels voldoen. Om hen hierbij te helpen voert de logistiek makelaar voortdurend gesprekken met ze. Daarnaast is in maart een enquête gehouden onder de marktondernemers. Uit de gesprekken en de enquête blijkt dat er behoefte is aan meer zekerheid, zodat de investering in een nieuwer, schoner voertuig loont. Daarom overweegt de gemeente de marktondernemers een standplaatsvergunnning van 20 jaar geven. Dat zou voldoende ruimte en perspectief moeten bieden om de aanschaf van een schoon voertuig terug te verdienen.

Investeringen in een stadshub en laadpalen op de Markt zijn op dit moment nog niet rendabel omdat er onvoldoende vraag naar is. De gemeente breidt wel het aantal laadpalen op Klein Amerika en Schouwburgplein uit.