Terug naar het overzicht

Nieuw parkeerbeleid nodig om krappe ruimte beter te verdelen

Op de foto is een straat in Gouda te zien met aan beide kanten veel geparkeerde auto's.

Gouda staat als dichtbebouwde stad voor grote uitdagingen in de openbare ruimte. De huidige oppervlakte van de stad is bijna vol en ruimte om uit te breiden is er niet. Dat zet zaken als woningbouw, vergroening en doorstroming op het Goudse wegennet onder druk. Bij deze lastige puzzel kan het parkeerbeleid een onderdeel van de oplossing zijn. Daarom werkt de gemeente aan een actuele visie op parkeren. Inwoners en organisaties kunnen nu de conceptversie daarvan bekijken en hun ideeën meegeven.

“Op dit moment wordt 9 procent van de openbare ruimte gebruikt voor parkeren. Elk jaar neemt dit met bijna 2 voetbalvelden aan ruimte toe. We hebben simpelweg geen plek voor al deze stilstaande auto’s”, licht wethouder Judith Sargentini toe. “Daarnaast hebben we ruimte nodig voor groen, sporten, spelen, wandelen, fietsen, de doorstroming van verkeer en natuurlijk het bouwen van nieuwe betaalbare woningen. Als we geen maatregelen treffen om het autogebruik te verminderen, staat Gouda in 2030 vast.”

Andere keuzes maken

Gouda telt ruim 35.000 huishoudens en ruim 39.000 geregistreerde voertuigen. In grote delen van Gouda is de parkeerdruk al hoog. Ook de verkeersdrukte op de Goudse wegen blijft toenemen. De gemeente wil daarom voor parkeren andere keuzes maken dan in het verleden. “Minder auto’s zijn nodig om de toenemende parkeer- en verkeersdrukte in Gouda tegen te gaan en de leefbaarheid te verbeteren”, aldus Sargentini. “Maar slim parkeerbeleid helpt ook om meer betaalbare woningbouw mogelijk te maken. Het aanleggen van parkeervoorzieningen op eigen terrein is heel duur, wat je terugziet in de (huur)prijs van de woningen. Een lagere parkeernorm helpt om de prijs te drukken.”
De Spoorzone is een voorbeeld van een gebied waar Gouda kiest voor een lage norm van 0,7 auto’s per woning. Sargentini: “Je ontkomt dan haast niet aan invoering van betaald parkeren in de omliggende buurten, anders loopt daar de parkeerdruk flink op.”

Investeren in goede alternatieven

Zo’n aangescherpt parkeerbeleid kan alleen als er tegelijk meer aandacht komt voor alternatieven voor de auto, zoals wandelen, fietsen en openbaar vervoer. De gemeente wil het aanbod van deelmobiliteit -onder meer deelauto’s en deel(bak)fietsen – uitbreiden en het gebruik ervan stimuleren. Ook moeten er betere bus- en fietsverbindingen komen. Daarnaast kijkt de gemeente naar zogenoemde mobiliteitshubs, bijvoorbeeld bij de Goudse Poort en andere ingangen van de stad. Inwoners en bezoekers kunnen daar parkeren en hun weg naar de Binnenstad vervolgen met bussen of deelmobiliteit. Verder wil de gemeente extra investeren in aantrekkelijke looproutes tussen parkeergarages en de Binnenstad. En er moet een 2e bewaakte fietsenstalling komen in (de buurt van) het zuidelijke deel van het winkelgebied.

Maatwerk per wijk

De actuele visie op parkeren levert geen algemeen beleid voor de hele stad op, maar zet in op maatwerk per wijk of buurt. Elke Goudse wijk en buurt heeft namelijk een eigen karakter, eigenschappen en ruimtelijke omstandigheden. Metingen zijn daarbij een belangrijke indicator. Als in een gebied de parkeerdruk hoger dan 85% is, is het nodig maatregelen te nemen. Dit percentage wordt landelijk aangehouden als omslagpunt waarbij de parkeerdruk als problematisch wordt ervaren.

Meedenken?

De visie op parkeren die de gemeente nu aan de inwoners van Gouda voorlegt, is opgesteld na brede participatie. Ruim 1000 inwoners hebben in 2024 meegedacht door middel van een online enquête. Daarnaast is 3 keer met een zogenoemde denktank overlegd. In die denktank zaten onder meer wijkteams, maatschappelijke en culturele organisaties, scholen, ondernemers, het ziekenhuis, de fietsersbond, ANWB, Sportraad en het Duurzaamheidsplatform. Dat heeft een conceptversie opgeleverd, die nu te bekijken is. Lezen en reageren kan op de webpagina omgevingsprogramma parkeren.