Mijn Gouda

Mijn Gouda is een beveiligde, persoonlijke online omgeving waar u uw lopende of afgeronde zaken met de gemeente kunt zien. Het gaat alleen om zaken waarvoor u inlogt met DigiD of waarvoor u een ondertekend document verstuurt. Dit werkt net zoals uw Mijn Overheid-omgeving, maar dan voor zaken (bijvoorbeeld aanvragen) die u bij gemeente Gouda doet. U kunt alleen inloggen op Mijn Gouda als u lopende of afgehandelde zaken heeft bij de gemeente Gouda.

Inloggen met DigiD of eHerkenning

Als u met uw DigiD inlogt op Mijn Gouda ziet u uw zaken (bijvoorbeeld aanvragen of meldingen) die u met uw DigiD hebt gedaan. Hier kunt u berichten naar de gemeente sturen over openstaande zaken en zien hoe ver de behandeling van uw zaak is. Ook bedrijven kunnen inloggen op Mijn Gouda. Dit kan met een eHerkenning-account. Let op: het laden duurt tijdelijk 10 tot 20 seconden. We werken aan een oplossing.

U hoeft natuurlijk niet voor alle zaken of aanvragen bij de gemeente in te loggen met DigiD. Op elke pagina waar u iets kunt regelen staat op welke manier u de melding of aanvraag doet. Daarbij staat ook of u daarbij wel of geen DigiD of eHerkenning nodig heeft.

Veilig kanaal

We gebruiken Mijn Gouda om veilig digitaal berichten over uw aanvragen en meldingen naar u te sturen. Vertrouwelijke informatie of documenten met uw gegevens sturen wij niet per e-mail, maar via Mijn Gouda. U krijgt dan wel een e-mail zodat u weet dat er een nieuw bericht op uw Mijn Gouda-pagina staat. Nadat u met uw DigiD heeft ingelogd, kunt u dit bericht lezen en, als het nodig is, beantwoorden of downloaden. Zaken binnen Mijn Gouda bewaart de gemeente voor een bepaalde tijd. Hoe lang de gemeente de zaken bewaart, is vastgelegd in de wet.

Zolang uw aanvraag of melding (wij noemen dit een zaak) behandeld wordt, kunt u via Mijn Gouda nieuwe informatie over de zaak toevoegen. Dit kan door een nieuw document erin te zetten of door een bericht naar de ambtenaar die uw zaak behandelt te sturen. Het bericht of document komt daardoor automatisch terecht bij deze ambtenaar. De behandelaar van uw zaak kan er dan direct mee aan de slag.

Uitleg mogelijkheden Mijn Gouda

Op de pagina van Mijn Gouda staan bovenaan 3 knoppen waar u op kunt klikken. Hieronder vindt u de uitleg voor deze knoppen:

Zaken

Onder de knop ‘Zaken’ ziet u een overzicht van uw aanvragen en meldingen (zaken) die u (digitaal) heeft gedaan bij de gemeente Gouda. U kunt zien hoe ver de behandeling van uw lopende zaken is. Daarnaast kunt u een bepaalde zaak openen om uw formulier of brief weer te bekijken en, als het nodig is, extra bijlagen toe te voegen. Onderaan in het overzicht vindt u ook zaken die afgerond zijn. Deze blijven zichtbaar tot de bewaartermijn afgelopen is. U kunt ook zoeken naar uw zaak.

Als u een product aanvraagt via de website, kunt u in het webformulier de aanvraag opslaan als concept en later afmaken. Als u hiervoor heeft gekozen, dan vindt u het opgeslagen concept ook terug onder de knop ‘Zaken’. U heeft 30 dagen de tijd om een aanvraag verder in te vullen en naar ons op te sturen. Daarna wordt het concept verwijderd en moet u uw aanvraag opnieuw doen. Deze concepten zijn nog geen zaken en dus nog niet zichtbaar voor ons als gemeente. Uw aanvraag wordt pas een zaak wanneer u het formulier helemaal invult en verstuurt.

Berichten

Hier kunt u vragen stellen over een bepaalde lopende zaak aan de medewerker die met uw zaak bezig is. Dit is een soort chatfunctie. Let wel op, u krijgt geen e-mail als er een reactie is van de behandelaar. De reactie van de behandelaar ziet u alleen onder ‘Berichten’.

Persoonsgegevens

Hier vindt u een overzicht van uw persoonsgegevens, zoals die bij ons bekend zijn vanuit de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt ook uw contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) aanpassen, als dat nodig is.

Afbeelding van de pagina Mijn Gouda met uitleg van de onderdelen 'zaken', 'berichten', 'persoonsgegevens', 'concepten en 'lopende zaken'.

Hulp bij gebruik van Mijn Gouda

Heeft u hulp nodig om Mijn Gouda te gebruiken? Kijk dan op de pagina Hulp bij online zaken regelen.