Kandidaatstelling

Op maandag 2 februari 2026 kunnen politieke partijen hun kandidatenlijst inleveren. Dit is voor de gemeenteraadsverkiezing op 18 maart 2026. U kunt dit doen tussen 9.00 en 17.00 uur.

U maakt de kandidatenlijst met het programma OSV (Ondersteunende Software Verkiezingen). Vanaf 15 december kunt u OSV downloaden op de website van de Kiesraad.

OSV gebruiken

  • In OSV voert u de gegevens in van alle kandidaten van uw partij. Daarna kunt u alle formulieren die nodig zijn voor de kandidaatstelling aanmaken.
  • Het Centraal Stembureau gebruikt OSV om de ingeleverde kandidatenlijsten te onderzoeken op geldigheid en voor de nummering van de lijsten.

Voor kandidaten gelden de volgende voorwaarden:

Woonplaats

  • Kandidaten wonen in Gouda en staan daar ingeschreven.
  • Woont een kandidaat nog niet in Gouda? Dan levert hij of zij een verklaring in: bij benoeming gaat de kandidaat in Gouda wonen.
  • Woont een kandidaat niet in Nederland? Dan wijst hij of zij op de instemmingsverklaring een gemachtigde in Nederland aan.
  • Kandidaten zonder Nederlandse nationaliteit mogen zich kandidaat stellen als zij EU-onderdaan zijn of al meer dan 5 jaar legaal in Nederland wonen.

Andere voorwaarden

  • Minderjarigen mogen op de lijst staan als zij vóór maart 2030 18 jaar worden. Wordt een minderjarige gekozen, dan gaat de zetel naar de eerstvolgende op de lijst.
  • Een kandidaat mag niet op meerdere lijsten in Gouda staan.
  • Een partij mag maximaal 50 kandidaten op de lijst zetten.

U levert de kandidatenlijst in bij het Centraal Stembureau, Burgemeester Jamesplein 1.

Neem op de inleverdag het volgende mee:

  • De kandidatenlijst
  • Van elke kandidaat: een instemmingsverklaring.
  • Van kandidaten die nog niet in de gemeenteraad zitten: een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart.
  • Van de persoon die de lijst inlevert: een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart.

Eventueel ook:

  • Voor kandidaten die nog niet in Gouda wonen: een vestigingsverklaring dat zij bij benoeming in Gouda gaan wonen.
  • Voor kandidaten die niet in Nederland wonen: een aanwijzing van een gemachtigde in Nederland.
  • Een machtiging waaruit blijkt dat de inleveraar de lijst mag inleveren.
  • Een verklaring van de gemachtigden over de bevoegdheid tot samenvoeging, als u samen met een andere partij 1 lijst inlevert.

Nieuwe partijen en partijen die bij de gemeenteraadsverkiezing in 2022 geen zetel hebben gehaald leveren ook in:

  • Bewijs van betaling van de waarborgsom;
  • Minstens 20 ondersteuningsverklaringen.

Alleen nieuwe partijen en partijen die bij de gemeenteraadsverkiezing in 2022 geen zetel hebben gehaald betalen een waarborgsom van € 225,-. 

Som betalen

U maakt de € 225,- over naar rekeningnummer NL95BNGH0285002880 van de gemeente Gouda, onder vermelding van:

  • waarborgsom kandidaatstelling gemeenteraadsverkiezingen 2026 en
  • naam van de politieke partij

Zorg ervoor dat het bedrag uiterlijk op 19 januari op de rekening van de gemeente staat.

Betalingsbewijs

Na betaling ontvangt u een bewijs van betaling. Dit bewijs levert u samen met de kandidatenlijst in.

Waarborgsom terugkrijgen

U krijgt de waarborgsom terug als het aantal stemmen op uw partij hoger is dan 75% van de kiesdeler of als u geen geldige kandidatenlijst heeft ingeleverd.

Als uw partij bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 geen zetel heeft behaald, voor het eerst meedoet of meedoet met een blanco lijst (zonder aanduiding), moet u minstens 20 ondersteuningsverklaringen voor de kandidatenlijst verzamelen.

Wat is een ondersteuningsverklaring?

Dat is een formulier waarop een kiesgerechtigde de deelname van uw partij ondersteunt. U maakt dit formulier aan in OSV en geeft het mee aan de ondersteuner. Het adres van de ondersteuner is niet nodig. Kandidaten op uw lijst mogen ook tekenen, als zij in Gouda als kiezer geregistreerd staan.

Ondersteuningsverklaring indienen

Goudse kiezers kunnen de ondersteuningsverklaring indienen en tekenen van 19 januari tot en met 2 februari 2026  aan de receptie in het Huis van de Stad. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Volgorde kandidaten

Let op: de namen en volgorde van de kandidaten op de ondersteuningsverklaring moeten hetzelfde zijn als op de kandidatenlijst. Een persoon mag maximaal 1 ondersteuningsverklaring tekenen en kan die niet intrekken. De ondersteuner levert de ondertekende verklaring zelf in bij de partij.

Levert u samen met 1 of meer partijen 1 gezamenlijke kandidatenlijst in? Dan kunt u de namen boven de lijst samenvoegen. Die samengevoegde naam komt ook op het stembiljet. Alleen geregistreerde aanduidingen mogen worden samengevoegd. De naam is maximaal 35 tekens.

Lever bij de lijst ook een verklaring van de gemachtigden mee. Daarin staat dat u mag samenvoegen en dat u de lijst mag inleveren.

Op 20 en 21 januari 2026 kunt u een afspraak maken om alle benodigde documenten en informatie voor de kandidaatstelling door te nemen. Maak een afspraak door vooraf een mail te sturen naar verkiezingen@gouda.nl.

Wij adviseren u hiervan gebruik te maken. Zo komt u bij de formele inlevering van de kandidatenlijst niet voor verrassingen te staan. Werkt de USB-stick niet of klopt iets niet? Dan heeft u nog tijd om dit te herstellen. 

Let op: ook na de controle moet u op de dag van kandidaatstelling de kandidatenlijst officieel indienen.

Op dinsdag 3 februari om 16.00 uur onderzoekt het Centraal Stembureau de kandidatenlijsten in een besloten zitting. Ontbreekt er iets of klopt iets niet? Dan krijgt de inleveraar een aangetekende brief of een e-mail. Het Centraal Stembureau kijkt niet naar integriteit, zoals een strafblad. Partijen mogen dit wel zelf meewegen, bijvoorbeeld met een Verklaring omtrent gedrag (VOG).

Na het onderzoek liggen de lijsten en ondersteuningsverklaringen ter inzage.

Als de ingeleverde documenten niet in orde zijn, kunt u de juiste stukken op woensdag 4 en donderdag 5 februari van 9.00 tot 17.00 uur inleveren bij het Centraal Stembureau.

Kandidatenlijst inleveren

Kandidatenlijsten moet u op 2 februari inleveren. Lijsten die niet zijn ingeleverd op 2 februari doen niet mee met de verkiezingen.

Op vrijdag 6 februari om 17.00 uur beslist het Centraal Stembureau in een openbare zitting in het Huis van de Stad over:

  • de geldigheid van de lijsten;
  • het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten;
  • het handhaven van de lijstaanduiding.

Bepalen lijstnummers

Tijdens deze zitting worden ook de lijsten genummerd. De partij met de meeste stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 krijgt lijstnummer 1. Daarna volgen de andere partijen. Voor partijen zonder raadszetel wordt geloot voor het lijstnummer.

Doen 2 partijen samen mee onder een samengevoegde naam? Dan telt het Centraal Stembureau de stemmen van beide partijen bij elkaar op voor het lijstnummer.

De lijstnummering ligt direct na de zitting ter inzage en staat daarna op de website.

Voor vragen kunt u het team verkiezingen bellen op telefoonnummer 14 0182 of een mail sturen naar gemeente@gouda.nl.