Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

Het is vervelend als uw paspoort of identiteitskaart is gestolen of is kwijtgeraakt. Hieronder leggen wij aan u uit wat u moet doen als u dit is overkomen in Nederland of daarbuiten.

Vanwege het coronavirus kunt u alleen op afspraak een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Wilt u meteen een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aanvragen? Maak dan een dubbele afspraak. Dit kunt u aangeven nadat u op de knop ‘afspraak maken’ heeft geklikt.

Als u uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent of als deze is gestolen, hoeft u geen aangifte bij de politie te doen. In het Huis van de Stad kunt u een verklaring van verlies of diefstal. U kunt dan gelijk een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aanvragen. De gemeente gaat meteen aan de slag met uw melding en aanvraag. Het maakt hierbij niet uit of uw document is gestolen of is kwijtgeraakt.

Bent u verzekerd tegen diefstal en weet u zeker dat uw identiteitsbewijs of paspoort is gestolen? Dan raden wij u aan om aangifte bij de politie te doen, zodat u dit bij uw verzekeraar kunt laten zien.

U betaalt hetzelfde bedrag als bij een normale aanvraag of verlenging. Een nieuw paspoort kost € 74,75. Voor een nieuwe identiteitskaart betaalt u € 64,-.

Heeft u uw vorige paspoort of identiteitsbewijs ook in Gouda aangevraagd? Dan duurt het in de meeste gevallen 5 werkdagen. Is uw vorige document bij een andere gemeente aangevraagd? Dan duurt het misschien iets langer. Het kan zijn dat wij onderzoek moeten doen om uw identiteit vast te stellen. Dan kan het langer duren voordat u uw nieuwe paspoort of identiteitskaart krijgt.

Heeft u een verklaring van verlies of diefstal ondertekend en vindt u daarna uw oude document? Dan mag u het oude document niet meer gebruiken. Dit is om te voorkomen dat er misbruik van uw oude document wordt gemaakt. U kunt uw oude paspoort of identiteitskaart op afspraak bij de gemeente inleveren. Daarna wordt het vernietigd. Dit gebeurt ook als iemand anders uw oude document heeft gevonden en bij de gemeente inlevert.

U kunt bij de gemeente op afspraak een verklaring van vermissing doen. Door deze verklaring wordt uw oude document ongeldig en wordt misbruik voorkomen. Ook heeft u deze verklaring nodig om een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. Doe aangifte bij de lokale politie. U heeft dit aangiftebewijs nodig om in het land waar u bent een nieuw document aan te vragen. Dit doet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. U kunt het bewijs van aangifte ook nodig hebben voor uw verzekering. Op de website van de Rijksoverheid vindt u een lijst van de instanties per land waar u een nooddocument kunt aanvragen. Voor meer informatie over noodpaspoorten kunt u ook bellen met de Koninklijke Marechaussee via telefoonnummer 0800-1814.

Burgemeester Jamesplein 1, Gouda
Nu gesloten. Morgen open van 9.00 tot 17.00 uur.

Zie ook