Melding voorgenomen huwelijk of partnerschap

Als u wilt trouwen of een partnerschap wilt registreren, maakt u een melding bij de gemeente waar u wilt trouwen. Vroeger heette dit in ondertrouw gaan. Vroeger moest u dit doen in de woonplaats van 1 van u beiden. Dat hoeft nu niet meer.

De melding voorgenomen huwelijk of partnerschap is de tweede stap van het stappenplan van het regelen van uw huwelijk / partnerschap. Deze kunt u starten als u een bevestiging hebt gekregen dat uw datum staat genoteerd uit de eerste stap van het stappenplan.

  • U bent allebei 18 jaar of ouder;
  • U bent allebei niet getrouwd;
  • U heeft (in totaal) minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn;
  • U bent geen familielid in de 1e, 2e, 3e of 4e graad. Bent u broer(s) of zus(sen) door adoptie of erkenning? Dan kunt u mogelijk toestemming krijgen om met elkaar te trouwen. Dit heet huwelijksdispensatie. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
  • Staat u onder curatele? Dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator of van de kantonrechter. Onder curatele staan betekent dat een curator sommige financiële beslissingen tijdelijk van u overneemt.

Vanaf 1 jaar voor de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt een melding doen. Wilt u weten wat u verder allemaal moet regelen? Bekijk dan de pagina huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen.

Heeft u langer dan 1 jaar voor de huwelijksdatum een optie genomen op een datum bij ons? Dan blijft die optie geldig tot 11 maanden voor de huwelijksdatum. Zo heeft u 1 maand de tijd om uw huwelijksmelding te doen. Heeft u bij ons een optie genomen op een datum binnen 1 jaar voor de huwelijksdatum? Ook dan heeft u 1 maand de tijd om uw melding te doen. Het laatste moment voor de melding is 2 weken voor de ceremonie.

Wacht u na melding toch langer dan 1 jaar met het huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan moet u opnieuw een melding doen.

De melding voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap is gratis. Er zijn wel andere kosten waar u rekening mee moet houden bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Meer informatie hierover staat op de pagina huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen.

U kunt een melding maken nadat wij de optie op uw huwelijksdatum per e-mail bevestigd hebben. Dit doet u door voor u allebei een apart meldingsformulier te printen, in te vullen en te ondertekenen. Welk formulier u invult, hangt af van uw nationaliteit:

  1. Formulier Nederlandse nationaliteit, nationaliteit binnen de Europese Unie (EU) of gemeenschapsonderdaan
  2. Formulier andere nationaliteit

Voeg bij het formulier een kopie van uw legitimatiebewijs en die van uw partner toe. Dit mag een kopie van uw paspoort of identiteitskaart zijn.

U kunt met uw melding ook gelijk onderstaande formulieren naar ons sturen. Vergeet daarbij niet om van alle getuigen (van uzelf en uw partner) een kopie van hun legitimatiebewijs mee te sturen (paspoort of identiteitskaart). U mailt de ingevulde formulieren naar brd@gouda.nl. U kunt de formulieren ook per post sturen.

  • Getuigenlijst
    Bij uw huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 en mogen maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. 
  • Wensenlijst ceremonie

Op de wensenlijst geeft u onder andere aan of u een trouwboekje wilt. Op de pagina trouwboekjes leest u hier meer over.

Wilt u na uw huwelijk of partnerschap uw achternaam wijzigen? Dit kunt u na uw huwelijk altijd zelf digitaal aan ons doorgeven. Als u het vooraf wilt regelen, stuur ons dan ook het ingevulde formulier verzoek wijziging naamgebruik.

Nadat wij uw melding en documenten hebben ontvangen, controleren wij de melding. We kijken of u aan de wettelijke voorwaarden voldoet. Hiervan ontvangt u van ons een bericht.

Misschien blijkt na de melding dat wij extra informatie van u nodig hebben. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u in het buitenland bent geboren of lange tijd in het buitenland heeft gewoond. Als dit zo is, nemen wij binnen 2 weken contact met u op. Mogelijk vragen wij u om persoonlijk langs te komen om buitenlandse documenten, zoals een geboorteakte, te laten zien. Houdt u er rekening mee dat dit extra tijd kost omdat buitenlandse documenten mogelijk vertaald en officieel gemaakt (gelegaliseerd) moeten worden.