Terug naar het overzicht

Terugblik: uitkomsten pilot autoluwe Nieuwe Veerstal

Verkeersregelaar op de Nieuwe Veerstal tijdens de afsluiting in maart 2022.

Afgelopen maart werd de Nieuwe Veerstal als proef 6 weken afgesloten. De zogenoemde pilot autoluwe Veerstal. Het doel van de proef was om in de praktijk te onderzoeken wat de gevolgen zijn van het afsluiten van de Nieuwe Veerstal voor doorgaand autoverkeer. De resultaten van deze proef worden nu aan de gemeenteraad voorgelegd. Het volledig afsluiten van de Nieuwe Veerstal voor doorgaand verkeer is nog niet mogelijk. Wel kan een tussenstap worden genomen waardoor de veiligheid verbetert en het gebied beter wordt voor fietsen, wandelen en verblijven.

Michel Klijmij-van der Laan, wethouder Mobiliteit: “Leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid blijven de komende jaren belangrijk in Gouda. Deze plannen zijn nodig voor de verkeersveiligheid in de Goudse wijken met steeds meer verkeer. En om meer ruimte te geven aan voetgangers, fietsers en groen. De uitkomst van de proef laat zien dat we daar een stap in kunnen zetten.”

De proef

Het verminderen van autoverkeer over de Nieuwe Veerstal biedt kansen om Gouda weer met de Hollandsche IJssel te verbinden. Er komt dan meer ruimte voor groen, wandelen, fietsen en ontspannen. Nu is de Nieuwe Veerstal een hindernis voor verkeer. Sinds een aantal jaren is de Zuidwestelijke Randweg een betere mogelijkheid om rond de stad te rijden. Deze weg is beter ingericht op grotere hoeveelheden verkeer.

Uitkomsten proef

Door de proef voor de Nieuwe Veerstal is het autoverkeer uitgeweken naar andere routes. Op de Zuidwestelijke Randweg (N207) werd het 20% drukker, maar ook op de singels rond de binnenstad reed er 10 tot 15% meer autoverkeer. Dat is niet wenselijk voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid.

Ook zorgde dit voor extra drukte rond het Kleiwegplein, en ontstonden er geregeld langere wachtrijen rond dit drukke kruispunt. Dit zorgde voor overlast bij bewoners en bij fietsers. De Zuidwestelijke Randweg bleef ondanks meer drukte prima functioneren, maar vertoonde wel de 1e tekenen van te veel drukte. Op de Nieuwe Veerstal zelf reed 80% minder verkeer. Deze aanpak van minder auto’s kan daarmee goede kansen bieden om de Nieuwe Veerstal een hele andere inrichting te geven met meer ruimte voor lopen, fietsen en ontspannen.

Enquêtes

De gemeente vindt voldoende draagvlak voor de plannen belangrijk. Daarom worden inwoners en ondernemers betrokken bij de plannen. Uit enquêtes bleek dat inwoners verdeeld zijn over de proef. 60% van de binnenstadbewoners hebben aangegeven dat zij geen last hadden van de autoluwe Nieuwe Veerstal. In de wijken Korte Akkeren en Kort Haarlem hebben inwoners wel zorgen over de maatregelen. De ondernemers zijn ook niet positief over de verkeerseffecten: het betekent omrijden en zij maken zich zorgen over het wegblijven van klanten. Uit het onderzoek bleek dat het aantal bezoekers van de binnenstad gelijk bleef, zo ook het gebruik van de parkeergelegenheden. De ondervraagde bezoekers ervaarden geen slechtere bereikbaarheid.

Tussentijdse nieuwe inrichting

Uit de proef blijkt dat het verminderen van autoverkeer op de Nieuwe Veerstal pas kan als de verkeersdruk op singels verlaagd is. Dat kan onder meer door de singels opnieuw in te richten van een 50-kilometer- naar 30-kilometerzone en door het Kleiwegplein aan te passen. De Nieuwe Veerstal kan naar verwachting niet voor 2035 klaar worden gemaakt voor minder autoverkeer. Wel kunnen de geplande werkzaamheden aan de dijk worden gebruikt om de Nieuwe Veerstal tussentijds anders in te richten. Denk hierbij aan het versmallen van de rijbaan, het verlagen van de maximum snelheid naar 30 kilometer per uur en het gebruik van klinkers. Zo wordt het gebied klaargemaakt voor de toekomst. Met meer ruimte voor verkeer, lopen, fietsen en verblijven. Het college vraagt daarom aan de gemeenteraad om deze plannen verder uit te werken.

Samenwerken

De gemeente kan dit niet alleen. Nodig is het samenwerken met andere partijen. Er is ook een nieuwe inrichting nodig van de Zuidwestelijke Randweg (N207). Hiervoor moet de gemeente met anderen samenwerken zoals de Provincie Zuid-Holland en met betrokkenen zoals inwoners en ondernemers van de wijken in de stad.

Hoe nu verder?

De gemeenteraad buigt zich in oktober over het voorstel. De proef is onderdeel van het zogenoemde Verkeerscirculatieplan (VCP), dat in juni 2021 is vastgesteld door de gemeenteraad.