Evenementenvergunning

Organiseert u een evenement? Dan heeft u mogelijk een evenementenvergunning nodig. Soms is alleen een melding voldoende.

DigiD Logo

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.

Aanvragen
eHerkenning logo

Log in met eHerkenning en uw organisatiegegevens zijn al ingevuld. Lees meer over eHerkenning.

Aanvragen

U heeft geen evenementenvergunning nodig als:

  • er niet meer dan 100 personen aanwezig zijn bij het evenement; 
  • het evenement tot uiterlijk 0.00 uur duurt;
  • het evenement in 1 straat plaatsvindt;
  • er geen livemuziek te horen is; 
  • er alleen kleine objecten met een oppervlakte van minder dan 25 vierkante meter per object geplaatst worden. 

Past uw evenement binnen de bovengenoemde regels? Dan heeft u geen evenementenvergunning nodig en is alleen een melding bij de gemeente voldoende. U kunt het evenement melden via de pagina Melding evenement. U moet de melding minimaal 2 weken voor de datum van het evenement doen.

  • De evenementenvergunning voor het organiseren van een klein (A) evenement moet u minimaal 4 weken voor de datum van het evenement bij de gemeente aanvragen.
  • De evenementenvergunning voor het organiseren van een middelgroot (B) evenement moet u minimaal 13 weken voor de datum van het evenement bij de gemeente aanvragen.
  • De evenementenvergunning voor het organiseren van een groot (C) evenement moet u minimaal 20 weken voor de datum van het evenement bij de gemeente aanvragen.

Twijfelt u of uw evenement in de categorie A, B of C valt? Bel dan met het team Bijzondere Wetten op telefoonnummer 14 0182 of stuur een mail naar gemeente@gouda.nl

Gaat u een klein evenement (A) organiseren? Dan moet u de volgende gegevens met de aanvraag meesturen:

  • een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier. U kunt het aanvraagformulier invullen via de knop bovenaan deze pagina. 
  • een plattegrond/tekening van het terrein op schaal en voorzien van noordpijl en een legenda, waarop alle te plaatsen objecten ingetekend zijn;
  • een draaiboek. Over de inhoud van het draaiboek kunt u meer lezen in het handboek ‘Richtlijnen voor evenementen’ (pdf). Kunt u de pdf niet lezen? Bel dan de gemeente via telefoonnummer 14 0182 of stuur een e-mail naar gemeente@gouda.nl;
  • plaatst u een tent of podium? Dan moet u constructieve gegevens en het bouwboek bij de aanvraag meesturen. Met constructieve gegevens worden tekeningen en berekeningen van de tent of het podium bedoeld.

Gaat u een middelgroot evenement (B) of een groot evenement (C) organiseren? Dan moet u de volgende gegevens met de aanvraag meesturen:

  • een volledig ingevuld en ondertekend digitaal aanvraagformulier;
  • een plattegrond/tekening van het terrein op schaal en voorzien van noordpijl en een legenda, waarop alle te plaatsen objecten ingetekend zijn;
  • een draaiboek. Over de inhoud van het draaiboek kunt u meer lezen in het handboek ‘Richtlijnen voor evenementen’ (pdf). Kunt u de pdf niet lezen? Bel dan de gemeente via telefoonnummer 14 0182 of stuur een e-mail naar gemeente@gouda.nl;
  • plaatst u een tent of podium? Dan moet u constructieve gegevens (tekeningen en berekeningen van de tent of het podium) en het bouwboek bij de aanvraag meesturen;
  • een veiligheidsplan;
  • soms moet u ook een verkeersplan, een beveiligingsplan, een medisch plan, een geluidsplan en een ontruimingsplan met gridtekening meesturen. Een gridtekening is een vlakverdeling op het terrein met het doel om aan te geven waar de vluchtroutes zijn. Welke plannen u moet aanleveren, hangt af van het soort evenement. Een geluidsplan is bijvoorbeeld niet nodig als er op het evenement geen muziek wordt gedraaid. Heeft u hier vragen over? Bel dan telefoonnummer 14 0182.

In het handboek ‘Richtlijnen voor evenementen’ (pdf) vindt u meer informatie over de voorwaarden die hierboven staan. U vindt daarin bijvoorbeeld ook meer informatie over het bouwboek. Kunt u de pdf niet lezen? Bel dan de gemeente via telefoonnummer 14 0182 of stuur een e-mail naar gemeente@gouda.nl.

Wilt u een tent/bouwsel plaatsen waar meer dan 150 personen tegelijkertijd in kunnen? Dan gelden de regels die staan in het besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. De afkorting van dit besluit is Bgbop. 

In artikel 2.3 van bovengenoemd besluit staat welke documenten u met uw aanvraag om een evenementenvergunning moet meesturen en waar deze aan moeten voldoen. Deze regels zijn ook terug te lezen op pagina 13 van het handboek ‘Richtlijnen voor evenementen’ (pdf). Kunt u de pdf niet lezen? Bel dan de gemeente via telefoonnummer 14 0182 of stuur een e-mail naar gemeente@gouda.nl.

De prijs van de evenementenvergunning hangt af van de grootte van het evenement.

  • Een klein evenement (A) kost € 36,40.
  • Een middelgroot evenement (B) kost: € 425,10.
  • Een groot evenement (C) kost € 531,50.

Soms moet u naast de evenementenvergunning ook toestemming voor andere zaken vragen. Een voorbeeld hiervan is een ontheffing om tijdelijk alcohol te schenken tijdens uw evenement. Hieronder vindt u een lijst van andere zaken waarvoor u misschien toestemming nodig hebt als u een evenement organiseert. Het gaat bijvoorbeeld om:

Wilt u folders, flyers en ander promotiemateriaal uitdelen tijdens uw evenement? Dan moet u zich aan een aantal regels houden. Deze regels staan op de pagina folder, flyers en samples uitdelen.

U moet uw evenement vóór 20 oktober in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin u het evenement organiseert, bij de gemeente melden. Nadat de gemeente uw melding heeft ontvangen, wordt uw evenement op de evenementenkalender geplaatst. 

Staat er op de door u gekozen datum al een ander evenement gepland? Dan neemt de gemeente hierover contact met u op. Het kan dan zijn dat u een nieuwe datum voor uw evenement moet kiezen.

Als het niet lukt om het formulier online in te vullen, dan kunt u ons bellen.