Spoorzone

De Goudse Spoorzone is volop in ontwikkeling. De spoorzone is twee kilometer lang en is de verbindende schakel tussen het stationsgebied en het historisch stadscentrum van Gouda. De noordkant van het stationsgebied (Bloemendaalzijde) is al eerder opgeknapt.

Alles wat er tot nu toe langs het spoor is gebeurd (voornamelijk de noordzijde), is te vinden op www.goudaspoorzone.nl

Zuidelijk Stationsgebied

De gemeente is inmiddels ook gestart met de herontwikkeling van de zuidelijke kant van het stationsgebied. Dat doet de gemeente samen met ProRail en de NS en is mede mogelijk door financiële ondersteuning van de provincie Zuid-Holland. Bekijk het laatste nieuws en informatie via: https://www.goudaspoorzonezuid.nl/.

Het detailontwerp voor de grote verbouwing is klaar: de openbare ruimte en de stadsentree krijgen een complete nieuwe uitstraling én worden veel groener. Centraal in de plannen staan een groot, nieuw buseiland en een mooie, overdekte fietsenstalling. Daarmee krijgen alle fietsen die nu kriskras voor het station staan, een eigen plek. De architectuur van de stationshal blijft behouden, net als de historische eikenbomen op het busplein voor de kerk. 

De vernieuwing is gestart vanuit een bewonersinitiatief. Zij gaven een aantal jaar geleden al aan dat reizigers een warm welkom moeten krijgen op station Gouda. Daarnaast moet je snel en duidelijk kunnen zien dat je vanuit het station zo de historische binnenstad in kan lopen. De wensen van de buurt worden nu werkelijkheid: er wordt een route gemaakt die mensen via een ‘denkbeeldige’ rode loper de stad inleidt. Wie rechtsaf de ‘groene loper’ volgt, komt uit in het mooie Van Bergen IJzendoornpark. 

spoorzone 1

Bekijk alle informatie en de plannen op https://www.goudaspoorzonezuid.nl/.