Fietspaden en trottoirs

Gladheidsbestrijding op de hoofdfietsroutes start op hetzelfde moment als de wegen. Alleen de routes die op de kaart staan worden gedaan. Andere fietspaden en routes worden niet gedaan. Het kan dus betekenen dat u uw normale fietsroute moet aanpassen.

Wilt u weten welke fietsroutes gestrooid worden? Bekijk dan de kaart.

Waarom zijn fietspaden langer glad?

Toch kan het voorkomen dat fietspaden ondanks zoutstrooien gladder zijn dan de wegen. Dit komt doordat zout het beste werkt wanneer er overheen gereden worden. Bij auto’s zijn de banden breder en is het gewicht hoger waardoor dit veel sneller gaat.

Eerst geborsteld

Bij sneeuw worden de fietspaden eerst geborsteld en dan gestrooid. Doel is om te voorkomen dat de sneeuw vastkoekt waardoor het ‘s nachts makkelijk tot ijs kan opvriezen. Maar wanneer het hard en lang blijft sneeuwen dan kan dit toch voorkomen. De afspraken met Cyclus zijn dat ze net zo lang doorgaan met borstelen, schuiven en strooien tot de fietspaden schoon zijn. Maar dat kan soms wel even duren.

Voetgangers

Het beste advies wat we u kunnen geven is om schoenen met grove zolen te dragen of om anti-slip / spikes voor uw schoenen te kopen. Dat loopt een stuk prettiger op gladde ondergronden en het voorkomt ongelukken. Want stoepen en voetpaden vallen buiten de gemeentelijke gladheidsbestrijding. Bij langdurige gladheid zijn er wel uitzonderingen zoals de looproute van het NS-station naar de binnenstad, de grote parkeerterreinen, een aantal straten in de binnenstad, bij bushaltes en bij voorzieningen voor ouderen.