Paspoort

U kunt een paspoort aanvragen en ophalen in het Huis van de Stad. Het paspoort ligt na vijf werkdagen voor u klaar. Een paspoort is een reisdocument.

Voor het aanvragen van een paspoort kunt u gebruik maken van de vrije inlooptijden of maak online een afspraak.

Afspraak maken aanvragen paspoort

Afhalen van het document kan tijdens openingstijden van het Huis van de Stad bij de receptiebalie op de begane grond.

Voorwaarden

Wat moet u meenemen?

Bij aanvragen

  • Alle geldige en verlopen reisdocumenten en/of reisdocumenten waarin u bijgeschreven staat (ook buitenlandse reisdocumenten, indien van toepassing)
  • Heeft u nooit eerder een reisdocument gehad? Neem dan een ander geldig legitimatiebewijs mee. Hier moeten uw foto en handtekening op staan.
  • Eén recente kleurenpasfoto. Deze foto moet aan speciale eisen voldoen. Een fotograaf kent die eisen.
  • Kinderen tot 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben een toestemmingsverklaring nodig van beide ouder(s) of voogd. Dit geldt per kind.
  • Bij de aanvraag van een reisdocument moet u persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen en baby's waar u het document voor aanvraagt.
  • Het reisdocument moet bij aanvraag contant of per pin worden betaald.

Bij afhalen

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Het afhaalbewijs dat u van ons heeft ontvangen bij het aanvragen van uw reisdocument.

Kosten

Tarieven 2017

  • Nationaal paspoort en zakenpaspoort (voor personen van 18 jaar en ouder)  € 64,75
  • Nationaal paspoort en zakenpaspoort (voor personen onder de 18 jaar)  € 51,45
  • Spoedkosten per document  € 47,55

Levertijd

De levertijd van het document is vijf werkdagen.

Geldigheid

Een paspoort voor personen vanaf 18 jaar is tien jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is het paspoort vijf jaar geldig. Een paspoort kan niet verlengd worden, u moet een nieuwe aanvragen.

Zakenpaspoort

Een zakenpaspoort is een gewoon paspoort, maar dan met het dubbele aantal bladzijden: 64 in plaats van 32 bladzijden.

Spoedprocedure

Heeft u veel haast? Dan kunt u gebruik maken van de spoedprocedure voor een nieuw reisdocument. Als u voor 12.00 uur het paspoort aanvraagt, dan kunt u het document in principe de eerstvolgende werkdag afhalen. Een spoedprocedure kost wel extra geld (€47,30 per document).

Vermissing

Inwoners van de gemeente Gouda hoeven van een verloren of gestolen identiteitsbewijs voortaan geen aangifte meer te doen bij de politie. U kunt daarvoor bij de gemeente bij de balie een verklaring van verlies of diefstal tekenen. U kunt dan ook gelijk een nieuw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aanvragen.

De gemeente neemt de melding en de aanvraag – ook als er sprake is van een misdrijf - direct in behandeling. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het van groot belang toch aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Let op:

Vanaf 1 juli 2017 is het niet meer mogelijk om pasfoto’s te maken in het Huis van de Stad. De pasfoto-automaat levert regelmatig foto’s op die niet voldoen aan de strenge eisen voor officiële documenten. Daarom zal de automaat worden verwijderd. We verzoeken u om pasfoto's te laten maken bij een erkende fotograaf.