Gesprek met gemeente over hulp

Ervaart u een belemmering op het gebied van zorg, welzijn en wonen? Kunt u dingen niet meer die u vroeger wel deed? U kunt dit bespreken met een Wmo-consulent van de gemeente.

1. Wat kunt u niet meer en op welke manier kan dit worden opgelost?

U zoekt samen met een Wmo-consulent naar een oplossing. Het gesprek gaat onder andere over de volgende vragen:

  • Wat kunt u niet meer doen?
  • Hoe gaat u nu om met de dingen die u niet meer kunt?
  • Hoe ziet uw sociale omgeving eruit?
  • Wat is uw financiële situatie?
  • In wat voor woning woont u en met wie?
  • Aan welke oplossingen heeft u zelf al gedacht?

2. Wat kan uw omgeving voor u doen?

Binnen de Wmo is de eigen kracht en het eigen netwerk van de burger bepalend. Wat kunt u nog zelf? En wat kan uw omgeving voor u doen? De gemeente verwacht dat u eerst zelf zoekt naar een oplossing. Voorbeelden van oplossingen binnen uw eigen kracht of netwerk zijn:

  • U regelt een particuliere hulp voor het schoonhouden van uw huis
  • Uw familie helpt u met schoonmaken of boodschappen doen
  • U koopt zelf een voorziening, bijvoorbeeld een fiets met trapondersteuning
  • U verhuist alvast naar een woning zonder trap, omdat u weet dat u over een tijdje de trap niet meer goed op kunt
  • Uw buren brengen u af en toe naar de supermarkt
  • Uw kennissen halen u op voor het bezoeken van sociale activiteiten
  • U vraagt een vrijwilliger om u te helpen met boodschappen doen

3. Algemene voorzieningen nodig?

Kunt u uw probleem niet zelf oplossen? En kunt u ook in uw netwerk geen hulp vinden? Misschien zijn er dan algemene voorzieningen waarvan u gebruik kunt maken. Dit zijn voorzieningen die door iedereen gebruikt of gekocht kunnen worden. U moet deze voorzieningen in principe zelf kopen of regelen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Het thuisbezorgen van uw boodschappen door een boodschappendienst
  • Het klaarmaken en bezorgen van maaltijden door een maaltijdservice
  • Het zelf kopen van een voorziening, zoals een toiletverhoger of een wandbeugel
  • Het gebruik maken van een klussendienst, bijvoorbeeld voor het verwijderen van drempels in uw huis
  • Het gebruik maken van de GroeneHartHopper. Ook zonder pasje mag u hier gebruik van maken. U reist dan voor het tarief van de ‘OV reiziger’. Kijk voor meer informatie op http://www.groeneharthopper.nl/.

Is uw probleem daarmee ook niet opgelost? Dan komt u misschien in aanmerking voor een voorziening. De Wmo-consulent kijkt samen met u naar een mogelijke oplossing/aanvraag.

Aanvragen gesprek

Ervaart u een probleem en wilt u hierover een gesprek met de gemeente? Dan kunt het wmo meldingsformulier invullen.Een Wmo-consulent van de gemeente neemt daarna contact met u op voor een gesprek.

Telefonisch contact
Van ma t/m vrij van 10.30 – 12.30 uur via tel. (0182) 59 17 32.

Langs komen in het Huis van de Stad (Burgemeester Jamesplein 1)
Vrije inloop van ma t/m vrij van 09.00 – 12.30 uur.