Spoorzone

De Goudse Spoorzone is volop in ontwikkeling. De spoorzone is twee kilometer lang en is de verbindende schakel tussen het stationsgebied en het historisch stadscentrum van Gouda. De noordkant van het stationsgebied (Bloemendaalzijde) is al eerder opgeknapt.

Alles wat er tot nu toe langs het spoor is gebeurd (voornamelijk de noordzijde), is te vinden op www.goudaspoorzone.nl.

Zuidelijk Stationsgebied

De gemeente is inmiddels ook gestart met de herontwikkeling van de zuidelijke kant van het stationsgebied. Dat doet de gemeente samen met ProRail en de NS en is mede mogelijk door financiële ondersteuning van de provincie Zuid-Holland.

Het detailontwerp voor de grote verbouwing is klaar: de openbare ruimte en de stadsentree krijgen een complete nieuwe uitstraling én worden veel groener. Centraal in de plannen staan een groot, nieuw buseiland en een mooie, overdekte fietsenstalling. Daarmee krijgen alle fietsen die nu kriskras voor het station staan, een eigen plek. De architectuur van de stationshal blijft behouden, net als de historische eikenbomen op het busplein voor de kerk. 

De vernieuwing is gestart vanuit een bewonersinitiatief. Zij gaven een aantal jaar geleden al aan dat reizigers een warm welkom moeten krijgen op station Gouda. Daarnaast moet je snel en duidelijk kunnen zien dat je vanuit het station zo de historische binnenstad in kan lopen. De wensen van de buurt worden nu werkelijkheid: er wordt een route gemaakt die mensen via een ‘denkbeeldige’ rode loper de stad inleidt. Wie rechtsaf de ‘groene loper’ volgt, komt uit in het mooie Van Bergen IJzendoornpark. 

spoorzone 1

In de plannen is extra groen voorzien én er is ruimte voor duurzame maatregelen. De situatie rond het station en de verbinding tussen station en binnenstad wordt sterk verbeterd. Alle plannen op een rijtje:

  • Een nieuwe fietsenstalling van ca. 3000 plekken, afgestemd op de verschillende fietsroutes van en naar het station.Opknappen stationshal en een betere verbinding met het plein.
  • Nieuw buseiland met meer comfort en overzicht voor de reiziger.
  • Nieuwe inrichting van de buitenruimte tussen het Van Bergen IJzendoornpark en het Kleiwegplein met meer ruimte voor voetgangers en fietsers.
  • Autoluw gebied door een ‘halve knip’ voor het autoverkeer bij het station.
  • Meer groen en aandacht voor duurzaam; de historische eikenbomen voor de Stationskerk blijven behouden.

spoorzone 2spoorzone 3

Nieuwe elementen in het ontwerp

  • In de ondergrond worden extra maatregelen genomen om de waterberging te verbeteren en wateroverlast te verminderen.
  • Er komt minder verharding en meer groen voor het station, op het buseiland en bij het Bouwmeesterplein. Er komen plantvakken met grote randen waar je heerlijk kan zitten. Ook de groeicondities van bestaande en nieuwe bomen worden verbeterd en dragen zo bij aan de opname van regenwater.
  • Bij het station wordt ruimte vrijgehouden voor een kunstwerk. Dat geeft extra allure aan de openbare ruimte en wordt mogelijk als ‘landmark’ een visitekaartje voor de stad.
  • In het hele gebied komen maatregelen voor mensen met een beperking.
  • Uitgangspunt voor de verkeersstructuur is dat verschillende deelnemers beter gemengd worden. Voetgangers krijgen meer ruimte bij het station en fietsers op de aanrijroutes krijgen meer comfort. De centrale toegang van de fietsenstalling wordt verlegd naar de zijkant, zodat verschillende verkeersstromen voor het station elkaar beter kunnen kruisen.
  • Door de extra ruimte voor fietsers en voetgangers en de bouw van nieuwe fietsenstallingen, verhuizen de taxistandplaatsen naar de noordkant (Burgemeester Jamessingel) van het station.

De stadskant van het station is straks dus vooral gericht op openbaar vervoer, fietsers en voetgangers (autoluw, ‘rode loper naar de binnenstad’) terwijl de noordkant meer is gericht op de auto (taxi’s, P+R parkeergarage). Samen werken we aan een mooier Gouda!
 

spoorzone 4